Vanwaar de passie?

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Moderators: Higgy, rb, JW-NHS

Vanwaar de passie?

Berichtdoor HJ veerbol » za 27 jun, 2009 02:37

Beste forum bezoekers,

Afgelopen week heb ik zomaar ongezien een Xantia gekocht. De meest kale uitvoering, omdat ik wat heb met soberheid. Waar ik helemaal van uit mijn dak ga is het veersysteem. Ooit heb ik gsa en cx gereden , maar nu al een hele tijd geen ‘ vliegend tapijt’ meer. Vanaf 1 juli 2009 trek ik weer een heuse franse limo aan. Kan bijna niet wachten, wil het weer beleven. Andere weggebruikers hebben geen benul van wat je meemaakt. Vaak telt alleen de bedrijfszekerheid afgewogen tegen de kostprijs. Een andere dimensie van reizen is niet bekent.

Het gevoel dat elke weg met nieuw asvalt bedekt was, is voor mij nog altijd De aantrekkingskracht.

Graag wil ik van jullie horen wat jullie passie is bij de xantia. Vertel over je belevingen. Wat raakt je wanneer je in je ‘Xant. Over des Heren wegen begeeft. Waarom geen BMW, Audi of what else, maar expliciet Xantia. Laat het eens weten, ben benieuwd.

Groet,
HJ Veerbol
Laatst bijgewerkt door HJ veerbol op zo 05 jul, 2009 13:16, in totaal 2 keer bewerkt.
HJ veerbol

Berichtdoor Jochem » za 27 jun, 2009 07:34

De meest kale uitvoering, die heb ik ook! Wat er niet aanzit kan ook niet kapot en kost dus geen geld ;)

En passie... Ik weet niet of het bij mij passie is, maar ik zocht een betrouwbaarder en betaalbaar alternatief voor m'n BX, maar wél met hydropneumatische vering. En dan kom je al gauw bij de Xantia uit. Waarom geen ander merk? Ik vind Duits te klinisch, te emotieloos. Italiaans vind ik te schreeuwerig, te patserig. Japans is te karakterloos. Koreaans nog veel erger. Dan kom je al gauw met iets Frans aan. Comfort, dat is en blijft het toverwoord. En mensen die meerijden zijn vaak behoorlijk verbaasd over het comfort, zeker als je ze een paar drempels (niet) laat voelen. De Xantia is weliswaar by far niet zo eigenzinnig als oudere types Citroën, maar is betrouwbaar, roest niet tot nauwelijks, slooponderdelen zijn er in overvloed en het kost allemaal geen zak verhoudingsgewijs. Groot comfort en veel binnenruimte voor weinig geld.

Maar de Xantia (berline) is niet perfect. Het uitzicht naar achteren is drama, na de achterruit houdt de wereld op lijkt het soms wel. En de draaicirkel, die had wel wat kleiner gemogen. Voor de rest vooral genieten!

Welkom!
HiddenPlaces.nl

way of life

Berichtdoor jannes » za 27 jun, 2009 09:24

Mijn vader reed vroeger al Citroen ga, gsa, en cx is met de paplepel ingegoten ik zelf weleens uitstapje naar andere merken gemaakt maar kom altijd weer terug bij mijn oude liefde.

greets Jan
jannes

Berichtdoor HighKing » za 27 jun, 2009 11:11

Jochem schreef:Het uitzicht naar achteren is drama, na de achterruit houdt de wereld op lijkt het soms wel.
Jij ging toch nog een spoiler monteren?
Mijn zicht is er flink op vooruit gegaan. Niet omdat ik meer kan zien, want dat is natuurlijk niet zo, maar omdat ik nu wel beter kan zien hoe ver ik van iets af zit. Dus achteruit inparkeren is een stuk gemakkelijker geworden. :lol:

Ikzelf wilde in eerste instantie helemaal geen Citroën. Reden daarvoor was simpel: als iedereen roept dat het troep is ga je dat vanzelf geloven als je er zelf nog nooit in hebt gereden.

Uiteindelijk heb ik voor ik geloof mijn 21e verjaardag een BX gekregen, een afdankertje omdat ik de auto van de zaak (een Mitsubishi Colt :lol:) moest inleveren nadat ik ontslag had genomen (raar he?).
Fantastische auto! Lekker ruim, heerlijk confortabel en standaard al voorzien van opties die bij veel hedendaagse Duitsers nog altijd deel van de optielijst uitmaken.

Helaas was de BX erg onbetrouwbaar, dus is deze destijds vervangen door de 1e Xantia. Ik had na alle ellende helaas geen vertrouwen meer in nog een BX, dus wilde een wat modernere auto.

Reden dat ik niet voor een ander merk ben gegaan is simpel: die andere merken zweven niet ;)
Xantia 2.0i 16V Pallas uit 1999
(Daarvoor een 2.0 HDi 110 uit 2000 en een 1.9SD uit 1997)

Zangert van metalband KFFR!
HighKing

Berichtdoor Double Chevron » za 27 jun, 2009 13:16

Mijn vader heeft altijd met Citroën gereden en zodoende is de microbe ook op mij overgegaan. Voor mij is Citroën gewoon de perfecte wagen. Hier thuis (ik studeer nog en zodoende woon ik nog thuis) hebben we een C5 en een Xantia. De Xantia is een break, 2.1 TD met 254000 km op de teller, bj 1998. Het is de wagen waarmee ik heb leren rijden, waarmee ik de eerste keer alleen met vrienden mee op vakantie ben gegaan, waarmee ik geregeld rondrij, enz. Inititeel was de passie niet zo groot omdat we vroeger een XM hadden en die auto toch in mijn hoofd blijft zitten. De XM is de deur uit gegaan net voordat ik heb leren rijden en dat heb ik altijd spijtig gevonden. De C5 is dan in de plaats gekomen, maar ondanks dat die C5 ongelofelijk comfortabel is heeft hij nooit echt een vonk laten overslaan bij mij. De passie met de Xantia wordt echter steeds groter. Hoe meer kilometers ik er mee rij en hoe meer kilometers er op de teller van de wagen komen, hoe groter de passie wordt. Ik vind het trouwens wel een bedrijfszekere wagen, veel beter dan de C5. Ik rij zodanig veel met de Xant dat het bijna als "mijn eerste" wagen te beschouwen is en dat zorgt uiteraard altijd voor een zekere passie. Ik wil hem ook nog lang houden.

Verder kan ik zeggen dat alleen Citroën er tot nog toe in geslaagd is om een fantastisch gevoel te geven tijdens het rijden. Ik cruis ook graag (lees: op het gemakje rijden zonder op te jagen) en daarvoor geeft een Citroën je het perfecte gevoel. Ik heb al met van alles gereden en zelfs verre afstanden (lees: Mercedes CLK, Ford Mondeo, VW,...) maar geen enkel van deze wagens heeft het gemaakt bij mij. Het Citroën gevoel lijkt echt wel uniek te zijn. De Xant is ook zo'n wagen waarmee ik met een smile achter het stuur zit. Ook als passagier voel ik me meestal het best in een Citroën.

Greets
Ikke
Waarom zou je met een andere wagen rijden als er Citroën is.
Double Chevron

Berichtdoor Jansen op de Haar » zo 28 jun, 2009 15:00

Voor mij geld ook dat het Citroën virus mij met de paplepel is ingegoten... M'n vader heeft nog steeds de Traction Avant uit zijn studententijd, heeft daarnaast altijd DS (2x, DS 21 en DSuper5), CX (4x Reflex Break '78, 25 GTi '83, RD Turbo 2 '87 en TRD Turbo '85), BX (16RS Break) en nu Xantia (19 SD '98 met ruim 400.000 km) gereden.
Waarom ik voor de Xantia koos, ik was opzoek naar een goedkoper rijdende auto dan mijn Visa. Veel op internet rondgekeken en eigenlijk al gekozen voor een Xsara; redelijk goedkoop in de aanschaf, nieuw, deglijk, maar eigenlijk ook saai en het exterieur doet mij altijd denken aan zo'n afschuwelijke Hyundai Excel... tot ik deze Xantia op internet tegenkwam en ik mijn vriendin overtuigde dat we toch in iedergeval een proefrit konden gaan maken. Bij de proefrit was ik direct verkocht, een redelijk snelle diesel (hoewel niet zo snel als m'n Visa) maar vooral het veersysteem in Activa uitvoering maakte direct veel indruk. Het gevoel echt iets bijzonders in handen te hebben scoort altijd hoog op mijn emotiemeter... Ik wordt nog steeds week van binnen als ik met piepende banden op rotondes veel zwaarder gemotoriseerd Duitschstaal in de binnenbocht inhaal... Ik doe dit overigens niet vaak hoor, ben nogal zuinig op mijn dame met 270.000 km op de teller.
Verder scoort het rijden op klinkerwegen en slechte wegen altijd hoog (hoewel dit nog beter is met de Xant van m'n vader zonder Activa). Pasgeleden heel wat gelaggen in Antwerpen op de weg de stad in... Heerlijk om mensen voorbij te glijden die uit hun golfjes stuiteren en het niet kunnen hebben dat je sneller bent...
Wat verder scoort op de emotiemeter zijn dingen die het even niet doen en het spontaan weer wel gaan doen of met een kleine ingreep weer functioneren... Misschien gek, maar dat geeft ook het echte citroen gevoel aan mij...
-Xantia 2.0 HDi Activa-
-Zwart leer, alles electrisch, schuifdak, trekhaak-
Jansen op de Haar

Berichtdoor 2Black » ma 29 jun, 2009 00:14

Passie bij de Xantia? Euh... geen?

Behalve dan natuurlijk bij de V6 Activa maar dat kun je nauwelijks een Xantia noemen binnen de gestelde criteria.

Moet er natuurlijk bij zeggen dat wij voor dagelijks vervoer in een CX 25 RD Break rijden en sinds 2 weken ook onze CX 25 GTi Automatic weer van stal hebben gehaald na 3,75 jaar stilstand.
Dat plaatst de hydraupneumatische ervaring enigszins in perspectief.

On topic blijvend ben ik van mening dat een vroege Xantia (94-95), mits voorzien van flink opgepompte en licht opgeboorde bollen én blauwe olie zonder veercomputer bemoeienis een heerlijke auto is, zelfs de anti-zink bol achter is al teveel.
Vele malen fijner dan een BX, vanwege het gebrek aan gerammel en windruis.

Echter, ik ga niet mee in de basic-gedachte!
Het moet wel electrische ramen, stuurbekrachtiging en liefst ook airco hebben en een beetje pit in de motor. Dus voor mij een zo basic mogelijk veersysteem met zoveel mogelijk andere luxe.
Anders kan het nooit zelfs maar in de schaduw van m'n CX staan, en qua zitcomfort zal het nooit in de buurt kunnen komen.
Foto's van automobiele avonturen, reparaties etcetera zijn hier te volgen.
2Black

Berichtdoor Jochem » ma 29 jun, 2009 01:05

HighKing schreef:
Jochem schreef:Het uitzicht naar achteren is drama, na de achterruit houdt de wereld op lijkt het soms wel.
Jij ging toch nog een spoiler monteren?
Mijn zicht is er flink op vooruit gegaan. Niet omdat ik meer kan zien, want dat is natuurlijk niet zo, maar omdat ik nu wel beter kan zien hoe ver ik van iets af zit. Dus achteruit inparkeren is een stuk gemakkelijker geworden. :lol:
Exact één van de redenen voor mij om een spoiler te gaan monteren ;)
HiddenPlaces.nl

Berichtdoor Jansen op de Haar » ma 29 jun, 2009 11:09

2Black schreef:en qua zitcomfort zal het nooit in de buurt kunnen komen.

euhm... ik kan mij nog vele zweterige uurtjes op de achterbank van de CX 25 GTi van mijn vader herinneren die totaal geen steun gaf en er mede oorzaak van was dat je als kind niet erg uitgerust op de eindbestemming kwam... en de bekleding van de voorstoelen was zo slecht dat m'n vader al na een jaar slijtplekken had en de kleur binnen drie jaar van blauw naar geel was gegaan... van de vulling van de stoelen begrijp je. Verder niets kwaats over de CX hoor, ik zou graag een GTi hebben (liefst van voor de kunststof bumpers en met handbak) maar het zitcomfort van mijn Activa is toch echt onovertroffen.... alleen dan misschien door de BX GTi... maar goed.
-Xantia 2.0 HDi Activa-
Jansen op de Haar

Berichtdoor 2Black » ma 29 jun, 2009 11:30

In onze GTi zit een zgn. VIP interieur, dat is iets harder en geeft (ook achterin) veel meer steun.
Overigens zijn naar mijn mening de meeste auto's achterin niet bijster comfortabel.
Moet inderdaad zeggen dat m'n BX 16v MkI wel erg lekker zat maar dat is ook een heel ander interieur dan dat van een "gewone" BX. Voor een Xantia Activa gaat natuurlijk hetzelfde op, is een ander (stugger met meer zijdelingse steun) interieur dan standaard.
Foto's van automobiele avonturen, reparaties etcetera zijn hier te volgen.
2Black

Berichtdoor Jansen op de Haar » di 30 jun, 2009 09:23

Dat zal idd wel schelen, voor de eerste serie bestond er niet zoiets hips als een VIP interieur, de GTi van m'n vader kwam uit '83. M'n broer had ook een BX 16V Mk1, 'n zwarte... helaas in vlammen opgegaan :cry:
-Xantia 2.0 HDi Activa-
Jansen op de Haar

Berichtdoor slimenslecht » di 30 jun, 2009 18:58

Passie, wat is passie?...

Mijn eerste auto was een 2 CV en ik was inmiddels 3 AX'en verder, mijn vader had enkele Puggies 504 versleten, mijn zus had een AX en mijn 2 CV. Eigenlijk riepen PSA-produkten bij mij alleen maar schrikbeelden van speciaal gereedschap, zwakke elektronica en roestduiveltjes op!

Maar ja, na ruim 17 jaar Mazda 626 superbetrouwbaar, scheurde de cilinderkop :( en er stond een vakantie per auto naar Zuid Frankrijk voor de deur....... :shock:

Duszzz, andere auto zoeken, eisen; ruim, stationwagen, minimaal 1800 cc, moet een paar jaar meekunnen, liefst bij betrouwbaar adres, historie enigszins bekend, ennuh binnen 3 weken want de Mazda was op export gegaan en de AX had maar 3 weken APK over :? .

Uiteindelijk was ik 4 keer langs de Xantia gereden, heb gebeld, proefrit gemaakt, en vervolgens mijn pakketje ingediend:
Remmen voor en achter nazien, banden voor vervangen, bollen voor vervangen, uitlaatdemper achter lassen/vervangen, en nog wat kleine zaken. AX ingeruild. eisen ingewilligd en veel auto voor relatief weinig geld gekregen.

Ja, ik heb er meer aan moeten sleutelen als aan de Mazda, maar ik rijdt er ook het dubbele mee. Maar de vering ben ik aan verknocht, liefst nooit meer anders. Ja, ik doe tegenwoordig ook veeeeel meer aan preventief onderhoud, denk dat het lang kan duren voor de Xantia weggaat, tenzij ik het blok/bak in elkaar draai.
Zweven is een ongekende ervaring.
3 x AX, 2 x 2CV, en een hoop andere merken
Nu: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
slimenslecht

Berichtdoor HJ veerbol » za 04 jul, 2009 23:07

Beste mensen,

Leuk om te lezen wat jullie beweegt. Bij de een erfenis van huis uit, bij de ander meer toeval of omdat de aanschaf redelijk aantrekkelijk is. Blijf jullie belevingen schrijven!!

Afgelopen woensdag was het dan zover. Ik kon mijn Xantia ophalen. Er was bijna een kink in de kabel (leiding) gekomen omdat het bedrijf(je) waar ik de auto had gekocht de lekkage niet kon vinden. Uiteindelijk tocht gevonden en verholpen met een koppelstukje (zoals zo mooi in dit forum beschreven).

In de eerste instantie schrok ik wel een beetje. Ik had het natuurlijk kunnen weten, op een foto ziet een auto er toch veel mooier uit. De deuken krassen en een doffe achterklep zijn goed te verbloemen. En een volledig doorrookt interieur zie je ook niet, maar ooooh wat rijd dat karretje geweldig. En dat voor een bedrag waarvoor je nog geen goeie niewe fiets kan kopen.

Thuis aangekomen maar even een algemene inspectie;
De auto heeft in november 2008 (10,000 km) geleden een grote onderhoudsbeurt gekregen bij een gerenommeerde citroen dealer in Groningen voor een bedrag van €899,--
Hierbij zaten 4 banden (helaas geen Michelin) alle veerbollen, revisie van de hogedruk pomp en de distributieriem en spanrollen zijn vervangen (garantie).

Ook de uitlaat, en dynamo zien er nog niet al te oud uit.
De accu zal voor de winter aan de beurt zijn en er zijn een paar kleine dingen zoals het niet werken van het slot op de achterklep en de ruitensproeier achter. Ook de stofhoes van een aandrijfas is genoemd bij de APK, maar geen afkeurpunt. Daarnaast is het moeilijk oliepijlen. Het instructieboekje schrijft voor dit op een vlakke ondergrond te doen, minimaal 10 minuten na het stilzetten van de motor. En daar is juist het probleem. 10 minuten na het stilzetten is de voorkant al zover in ruste dat dit de vlakke ondergrond volledig te niet doet.

Het rijden is eenvoudigweg geweldig. In vergelijking met onze Volvo 245 (een dijk van betrouwbaarheid en degelijkheid) is zij zeer comfortabel en stil. De versnelling kan bij 50 kmh al in de 5 en de vering is perfect, zoals ik dat in mijn herinnering had opgeslagen van eerder hydrolische citroenen en Mercedes Benz ( Ik heb idd een Mercedes W123 280E gereden met een niveau regeling op de achteras. Dit was gewoon het citroen systeem waarbij Mercedes de spiraalveren op de achteras had laten zitten, maar de schokbrekers had vervangen voor hydrolische zuigers die ook aan veerbollen waren gekoppeld. De nokkenas dreef de hogedrukpomp aan en er zat een olie reservoir in. Hij veerde dan ook vergelijkbaar aan een citroen.)
Subliem gevoel bij het wegrijden met de Xantia is toch altijd weer het naar beneden trekken van haar derrière. Bij de SM hadden de constructeurs van citroen een hydrolische leiding van de achtervering naar de koplampen gemaakt die de koplampen tijdens de acceleratie bij stelden. Bij welk merk vind je nu zoiets?

Volgende keer zal ik mijn foto album bijwerken en ik houd jullie op de hoogte van mijn wederwaardigheden.

Groet,
HJ Veerbol
HJ veerbol

Re: Vanwaar de passie?

Berichtdoor Xantippe » zo 05 jul, 2009 04:56

HJ veerbol schreef:....Een andere dementie van reizen is niet bekent....
:?:
Pieter

Mercedes-Benz A170 CDI Classic 1999Afbeelding
08-08-10->264.773 km...Still going Strong!
Xantippe

Berichtdoor HJ veerbol » zo 05 jul, 2009 13:13

Bedoel natuurlijk dimensie :wink:
HJ veerbol

Volgende

Keer terug naar Algemeen