Deurophanging

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Moderators: Higgy, rb, JW-NHS

Berichtdoor smitssan » wo 06 aug, 2003 13:51

Een beetje een late reactie op dit bericht, maar ik kom pas net binnen in dit Xantia Forum.

Toen ik mijn Xantia kocht was hij 2 jaar oud en had zo'n 150.000km op de teller (leasebak). Ik was erg blij met mijn auto, tot dat ik hem ging wassen. Ik ondekte toen dat de beide voordeuren scheef hingen, en beide achterdeuren had een lichte beschadiging.

Omdat ik al via verschillende Citroen dealers gehoord had dat dit een bekend euvel van de Xantia Break was (ontwerpfout), heb ik contact opgenomen met Citroen Nederland. Daar werd mij verteld dat ik naar mijn dichtsbijzijnde Citroendealer moest gaan en daar zou het euvel verholpen worden. De dealer wilde eerste niet (omdat ik de auto daar niet gekocht had), maar nadat ik weer contact opgenomen had met Citroen Nederland, heeft de dealer de ophanging van de deuren hersteld (gratis en voor niks) :!:

Prima service van Citroen :!: :!: :!:
Xantia 1.8 Break 1998 (LPG G3) en DS21 Pallas 1968
visit me at: http://drive.to/snoek
smitssan

Berichtdoor Renn » wo 06 aug, 2003 14:26

smitssan schreef:Een beetje een late reactie op dit bericht, maar ik kom pas net binnen in dit Xantia Forum.
Lijkt me geen probleem, het is al bewonderingswaardig dat je oude threads weer vind en oprakelt :)
De dealer wilde eerste niet (omdat ik de auto daar niet gekocht had)
Dat vind ik eerlijk gezegd een vreemde (en slechte) zaak... ik heb mijn Xant ook niet bij de dealer alhier gekocht, maar ik kan me niet voorstellen dat die 'm zou weigeren voor onderhoud/reparatie/etc :? :?
Het blijft een Citroën en de lokale dealers representeren Citroën toch?
- Mark

Roze Renault Twingo :lol: :D
Do or do not. There is no try.
Renn

Berichtdoor rb » wo 06 aug, 2003 15:18

Renn, ik denk dat een dealer denkt dat ie dat uit eigen zak kan gaan betalen, omdat de importeur danwel de fabriek hem niet tegemoet komt.

Met onze 106 was ook iets raars, hij vrat aandrijfassen. Dit is in de garantie verholpen. Daarna kwam het probleem echter net zo hard terug. Toen ik aan de dealer (die overigens erg behulpzaam is geweest) vroeg waarom ik niet naar de importeur kon (in mijn optiek is de herstelling in de garantieperiode niet volledig geweest) stelde hij dat na een jaar de dealer verantwoordelijk is en eventueel de importeur op een coulance-regeling moest aanspreken..

Terug naar Citroën:
Ik vind het raar maar kan me de reactie van deze dealer wel voorstellen.(misschien kreeg hij het ook niet vergoed toen klanten van hem terugkwamen met hun Xantia break incl niet goed doorgelaste deurschanier).
Daar koop je echter niets voor als jij met het probleem zit.

(ik denk ook dat er van het het EU-plan om overal auto's te verkopen en af te stappen van een vast dealernetwerk niets terecht komt.
Op het moment dat ik een probleem heb en een dealer bij mij in de buurt aanspreek (waar ik de auto niet heb gekocht), dat hij ook denkt:"zoek het uit, ik heb geen winst gemaakt, maar kan wel tijd steken in de afwikkeling van je garantie perikelen..)
rb
Moderator

Re: Deurophanging

Berichtdoor Ronald » wo 06 aug, 2003 17:34

jacob_r schreef:Onder het "catergorien" onderwerp kwam ik de volgende link nog tegen:

Heeft iemand deze site wel eens bekeken? http://www.citroendont.fsnet.co.uk/

Even gekeken, en ik moet zeggen dat ik ook dat deur-scharnier probleem heb... De onderste scharnier van de bestuurdersdeur kan een beetje heen en weer bewegen. De deur zakt daardoor een beetje en heeft de achterdeur al beschadigd aan de bovenkant, bij het dichtslaan. Ik heb het vangslot al op de hoogste stand gezet om dit te voorkomen, maar dat is maar een tijdelijke oplossing. Zijn er meer Xantia(-break) rijders met dit probleem?

Jacob

Jacob, dat heb ik ook gehad in een 1999 of 2000 HDI. Zelfde soort schade aan de desuren. Is gerepareerd onder garantie/coulance.
Dealer zei dat het 'wel meer voor kwam'.

Gr. Ronald
C5 3.0 7/2002, C5 3.0 3/2004, Miata US´92
(Voorheen Xantia 19TD, HDI110, 19TD, HDI130)
Ronald

Re: Deurophanging

Berichtdoor luk - asse » wo 06 aug, 2003 18:33

Ronald schreef:Jacob, dat heb ik ook gehad in een 1999 of 2000 HDI. Zelfde soort schade aan de desuren. Is gerepareerd onder garantie/coulance.Dealer zei dat het 'wel meer voor kwam'.Gr. Ronald

scharnierbevestigingen smelten misschien door de warmte...
MAAR : tot nutoe kwam deze klacht in dit forum enkel voor bij BREAKS. (slechts één fabriek :oops: zou boter op het hoofd hebben). Ronald rijdt met een BERLINE ... ??? (mijn portier links voor zit ook enkele mm scheef en valt met geen modale middelen in het juiste gareel te krijgen maar dit komt door een rukwind die ermee aan de haal ging)
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor smitssan » wo 06 aug, 2003 22:22

Toen ik naar de dealer ging met het verhaal Citroen Nederland mij verteld had dat hij mijn auto kon repareren via een zogenaamde coulance regeling, wilde hij mij niet geloven. Hij had er echt geen zin in. :evil:

Ik vond het een vreemde reactie, omdat ik al mijn eerdere Citroens (BX19D en Xantia 1.6) ook bij hem in onderhoud had gehad, vanaf 1986. Dit leverde hem jaarlijk ruim duizend gulden per grote beurt op (de BX had ik ook bij hem gekocht). Je kunt dus wel zeggen dat ik een goede klant van hem was.

Ik vond het nog vreemder, omdat ik een week voordat ik met het deureuvel naar deze dealer ging, een brief van hem had ontvangen. Dit was algemene Citroen brief met zijn handtekening eronder. In deze brief stond dat hij graag mijn Citroen wilde verzorgen zodat hij altijd piekfijn in orde zou zijn, ook al had ik mijn Xantia niet bij hem gekocht.. :!: :!:
Nadat Citroen Nederland hem persoonlijk benaderd had, wilde hij het plotseling wel doen, op voorwaarde dat ik de eerstvolgende grote beurt bij hem zou laten doen. Dat heb ik dus gedaan, maar het was tevens de laatste grote beurt die hij voor mijn Xantia gedaan heeft. Tegenwoordig breng ik mijn Citroen naar een "merkloze" garage. Daar wordt hij prima onderhouden voor ongeveer de helft van het geld. :wink:

[/quote]
Xantia 1.8 Break 1998 (LPG G3) en DS21 Pallas 1968
visit me at: http://drive.to/snoek
smitssan

deurophanging

Berichtdoor Higgy » di 09 sep, 2003 10:11

Net een belletje gehad van de Citroen-dealer in Helmond bij wie ik enkele weken geleden mijn deurophangingsprobleem (uitscheurend scharnier lv) aanhangig had gemaakt: wordt na overleg met de regiomanager voor 100% vergoed door Citroen Nederland.
Kijk, da's nou netjes =D>
Higgy
Moderator

Berichtdoor luk - asse » di 09 sep, 2003 20:43

Onvoorstelbaar dat een manifeste fout van één fabriek en één model een hele productie lang kan blijven bestaan .. het lijken wel Duitsers of erger, Japanners.
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » di 09 sep, 2003 20:53

luk - asse schreef:Onvoorstelbaar dat een manifeste fout van één fabriek en één model een hele productie lang kan blijven bestaan .. het lijken wel Duitsers of erger, Japanners.
groet, luk

Waarschijnlijk is het achteraf herstellen een goeddkopere optie dan het aanpassen van de produktielijn :?:
Berlingo MS HDI 03/2005 - 80.000km

"Je ziet de wereld zoals je bent"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor daan » wo 10 sep, 2003 07:03

Het probleem met de deurscharnieren van de breaks komt echter niet uit de ophanging van het scharnier, maar uit het scharnier zelf, wat blijkbaar bij een break zwaarder belast wordt door torsie v/d koets en het op denduur zwaar gaan lopen van het scharnier. Gebeurt ook altijd eerst bij de bestuurderszijde. De puntlasjes zijn hier blijkbaar niet goed op berekent en scheuren af.
Het aanpassen van de puntlasprocedure in een productiestraat is het veranderen van een cijfertje in een programmaregel van de besturing van de lasrobot. Simpel de amperage-waarde hoger zetten. Ik denk dat er echter dezelfde stroom wordt gebruikt als bij een berline, dus dat de las even sterk is, maar omdat de koets van een break nu eenmaal meer tordeert tijdens het rijden dan bij een berline, worden de deuren tijdens het rijden ook meer bewogen en treed er metaalmoeheid op.
Het enige wat in de productie aangepast zou kunnen worden is een dikkere staalplaat gebruiken. (maar dan moet de toeleverancier 2 verschillende deuren gaan maken, voor de berline en voor de break, en dat is natuurlijk wel veel duurder dan af en toe onder garantie een lasje overnieuw leggen..)
Overigens is het wel zo dat sommige dealers (VW in goes bijvoorbeeld) al snel vinden dat je blij moet zijn dat je bij hun een auto mag kopen en dus al snel bij garantie's de schuld bij de klant zullen leggen. Da's een erg slechte zaak natuurlijk.
daan

Berichtdoor jpiek » wo 10 sep, 2003 09:01

smitssan schreef:Nadat Citroen Nederland hem persoonlijk benaderd had, wilde hij het plotseling wel doen, op voorwaarde dat ik de eerstvolgende grote beurt bij hem zou laten doen. Dat heb ik dus gedaan, maar het was tevens de laatste grote beurt die hij voor mijn Xantia gedaan heeft.
[/quote]

Ik had het helemaal niet gedaan. De garagehouder heeft gewoon koppelverkoop geeist :x

Citroen nederland zei toch dat de rep. uitgevoerd kon worden ? Lijkt me dat de garagehouder dan gewoon z'n geld krijgt, toch ? En dan zoiets eisen van een dergelijke vaste klant ?

Ik zou zijn voorstel omgedraait hebben: Als je de rep. aan de deuren niet doet, kom ik ook niet meer voor onderhoud...
Johan
C5 2.0 16v Berline Ligne Prestige, 09-2002 G3 Onderbouw, Gris Iceland, 122 - 185K km
Voorheen 5 Xantia's, de laatste : 2.0 SX 16v "97, 230-247.000Km, Vert Vega, G3, Airco
jpiek

Deurophanging

Berichtdoor M&M » wo 10 sep, 2003 10:17

daan schreef:Het probleem met de deurscharnieren van de breaks komt echter niet uit de ophanging van het scharnier, maar uit het scharnier zelf, wat blijkbaar bij een break zwaarder belast wordt door torsie v/d koets en het op denduur zwaar gaan lopen van het scharnier. Gebeurt ook altijd eerst bij de bestuurderszijde. De puntlasjes zijn hier blijkbaar niet goed op berekent en scheuren af.

Volgens mij is dit niet het probleem maar het volgende :arrow:

M(Martijn) schreef:Toch is dit een bekend probleem bij de Xantia Break. De Break wordt / werdt namelijk NIET bij Citroën zelf gemaakt maar bij Heuliez een carrosserie bouwer uit Parijs .De complete carrosserie wordt bij Heuliez in elkaar gezet en afgemonteerd.

Heuliez zorgt voor een slechte lasverbinding ....(de geleverde kwaliteit is :cry: ),het schanier is prima alleen wordt het niet juist verbonden met de carrosserie.

Menno.
C5 Berline 3.0i V6-24v Exclusive , & Peugeot 207 5-d 1.6 VTi 16v XS-pack
Afbeelding
M&M

Berichtdoor willem » wo 10 sep, 2003 10:35

is dit een probleem van het type 2 of zijn er ook klachten
bij type 1 ?
c5 break 2.2 hdi exclusive
mazda mx5 1.8 16v 1994
ex-xantia turbo ct break
willem

deurophanging

Berichtdoor M&M » wo 10 sep, 2003 10:46

willem schreef:is dit een probleem van het type 2 of zijn er ook klachten
bij type 1 ?

I en II zijn afgebouwd bij Heuliez ,dus komen deze klachten bij beide types voor....typerend voor Citroën om gewoon door te gaan met Type II als ze weten dat Heuliez de deurophanging niet correct last....wat al eerder vermeld werd het is waarschijnlijk goedkoper om achteraf het probleem op te lossen :wink: waarschijnlijk met de gedachte dat niet alle breaks hier last van krijgen.

Menno.
C5 Berline 3.0i V6-24v Exclusive , & Peugeot 207 5-d 1.6 VTi 16v XS-pack
Afbeelding
M&M

Berichtdoor Higgy » wo 10 sep, 2003 11:27

Menno, ik heb de wijsheid niet in pacht, dus excuses vooraf, maar bij mijn weten komt dit alleen voor bij Type II en ligt het aan de bollere voorschermen van de type II break (de auto moest zonodig gerestyled worden, weet je wel) maar is Heulieuz inderdaad wel de schuldige.
Higgy
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen