De Testrit.

Vraag of geef hier advies over auto's of bedrijven.

De Testrit.

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » wo 19 maart, 2003 07:11

Als hulpje bij de aanschaf van een mooie Xantia.

De beslissing om een auto te kopen wordt meestal na de testrit genomen. Tenminste, dat denk je. Word nooit verliefd op een auto want liefde maakt blind. Dit geldt misschien nog wel meer voor auto's dan voor vrouwen :D .

Waar moet je op letten bij een testrit en welke handelingen moet je zeker doen.

Voordat je met de testrit begint kijk je eerst even onder de motorkap.

Ziet alles er droog uit. (geen olie of waterlekkage)
Ziet de motor er verdacht schoon uit! (schoongemaakt om lekkage te maskeren?)

Hierna de banden controleren.

Zijn ze scheef afgesleten (buitenkant meer dan binnenkant) Dit kan op een slechte uitlijning wijzen, maar kan ook betekenen dat de vorige eigenaar nogal hard de bochten is doorgegaan.
Ga met je hand over de buitenkant van het loopvlak. Van voor naar achter. Voel je dat de band "hapt" dan is de balancering niet in orde.
Pak de wielen stevig vast aan de bovenkant en duw en trek een paar keer flink aan het wiel. Als je nu "knoek" geluiden hoort is er iets niet pluis in de wielophanging.

Start nu de auto!!!

Laat de auto stationair draaien en duw een dot poetskatoen tegen de uitlaat aan. Hoor je nu een sissend geluid onder de auto vandaan komen dan is de uitlaat lek. Dit kan behoorlijk prijzig uitvallen ivm met de vervanging van de kat.
Kijk ook nog onder de motorkap en luister nu vooral goed. Hoor je rammelende geluiden dan zou er bijvoorbeeld een lagertje van een spanrol of dynamo kapot kunnen zijn. Heb je een schroevendraaier bij je dan kun je het echt professioneel aanpakken. Zet de tip van de schroevendraaier op het kleppendeksel en leg je oor stevig op de handgreep. Hoor je echt een hele harde tik in de motor dan is er iets niet in de haak. Laat eventueel nog iemand die lap op de uitlaat houden, zodat jij kunt luisteren of het uitlaatspruitsuk niet lekt.
Controleer alle verlichting.

Rijden!!
Neem alle tijd, dus niet even de straat op en neer.
Radio uit en bij voorkeur alleen gaan rijden. Zo word je niet afgeleid.
Even alles op rammeltjes e.d. controleren.
Rustig warm rijden en de sporing van de auto even controleren. Als de auto scheeftrekt kan dit op een oude schade wijzen. Het kan ook veroorzaakt worden door een stoeprandje dat iets te hard genomen is.
Staat het stuur recht?
Stoplicht! Nu kun je mooi de staat van de koppeling even controleren. Zet de versnelling in 5 en trek de handrem aan. Laat nu de koppeling opkomen zonder gas te geven. Slaat de auto af dan is de koppeling nog goed. Slaat de auto niet af dan is de koppeling bijna versleten, en als nog iets langer zo blijft staan is ie helemaal versleten. :wink:
Als het licht op groen gaat kun de acceleratie van de auto even proberen. Als dit alles soepel en zonder stotteren verloopt is er niets aan de hand. Als je nu 100 rijdt kun je de staat van de zuigerveren even controleren. Laat het gas los en geef direct weer vol gas. Als je nu achter de auto een blauwe pluim ziet ontstaan, dan zijn de zuigerveren niet zo best meer.
Nu kun je mooi de remmen even controleren. Hou je handen losjes om het stuur en maak een noodstop. Probeer te voelen wat de auto doet. Scheeftrekken of trillen is niet acceptabel. Als je ABS hebt probeer dan op een nat stuk wegdek even een noodstop te maken. Dan weet je meteen of dat ook werkt.
Nu kun je de overige systemen even controleren. Ruitenwissers, Airco, aanjager, dashboardverlichting, interieurverlichting, stoelverstelling, verwarming en de eventueel aanwezige radio.

Als laatste kun je de staat van de aandrijfassen nog controleren. dit gaat het beste op een lege parkeerplaats. Draai het stuurwiel tot de maximale uitslag en ga nu stapvoets rijden. Hoor je nu een duidelijk gekraak dan is er een aandrijfas overleden. Hoor je gekraak in een bocht naar links dan is de linker aandrijfas overleden en vise versa.

Kijk bij terugkomst of de motor nog droog is!!

Nou dat was het wel zo'n beetje. Als er nog mensen zijn die aanvullende tips hebben???
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Aanvulling

Berichtdoor Higgy » wo 19 maart, 2003 11:01

Kijk naar de staat van het rempedaal en het gaspedaal. Als het rubber van het rempedaal behoorlijk weggesleten is en de auto zou een onwaarschijnlijk laag kilometrage hebben, dan klopt er iets niet.

Zelfde geldt voor de stoel: als de bestuurdersstoel aanmerkelijk dieper of zelf slechter zit dan de bijrijdersstoel, is je Xantia de 100.000 km in elk geval al voorbij.

Hoe ziet de auto er als geheel uit? Sommige mensen slagen er echt in een auto er 'moe' uit te laten zien. Knap... :cry:

Sporen van waterlekkage bij de achterklep? Droog onder de mat in de achterbak? Is nl. een typische Xantia-kwaal. Wel te verhelpen trouwens.

Doen alle lampjes van het dashboard het? Waarschijnlijk niet...wederom typisch Xantia.

Ruik je een zoetige geur? Dan is je kachelradiateur kapot en da's helaas een van de echt dure grappen. Je hele dashboard moet er daarvoor nl. uit :shock: en da's nie grappig: kost een volleerde monteur een volle dag.

Om Michiel (mag geen Bliek meer zeggen :lol: ) te citeren: iemand nog aanvullingen?
Onthaast. Rijd een cabrio.

(Peugeot 306 cabrio Ph2,5 2.0 16V automaat 1997)
Higgy
Moderator

Berichtdoor jeroenbo » wo 19 maart, 2003 12:07

te gek michiel deze aanschafhandleiding

ben je in te huren? (testritbureau xantiaclub michiel en co)
xantia break 1.8i sx 1996 ......150000 km

"I get my wucking murds fuddled"
jeroenbo

Berichtdoor maarten munneke » wo 19 maart, 2003 12:11

Dat inhuren zou wel grappig zijn, maar is is inderdaad wat mij betreft aan te raden om een proefrit met 2 mensen te doen:

je kan zelf een stuk sturen en een stuk meerijden, en 2 zien meer dan 1. Ook kan een extra iemand je behoeden voor "verliefdheid".

maarten
C5 2.2HDI 16v 6v Break
ZX 1.4i 1992 188.000 km
maarten munneke

Berichtdoor Jeroen » wo 19 maart, 2003 14:06

Heren, dank voor de goede info.
Als jullie er geen bezwaar tegen hebben dan zal ik hier binnenkort een webpaginaatje van maken.
Jeroen
Admin

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » do 20 maart, 2003 00:46

jeroenbo schreef:te gek michiel deze aanschafhandleiding

ben je in te huren? (testritbureau xantiaclub michiel en co)

Ik ben altijd in om te assisteren bij de aanschaf van een Xantia!

Bovenstaand relaas (had niets beters te doen vanacht en wordt er nog voor betaald ook) Is natuurlijk alleen de testrit. Alle overige dingen waar je op moet letten, zoals idd pedaalrubbers en zo, wilde ik later nog eens posten.

Jeroen: Het is idd een goed idee om op je homepage en soort aankoophulp te plaatsen.
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Michiel Bliekendaal
"Bliek"

Berichtdoor Edward » vr 21 maart, 2003 13:43

Wellicht is het verstandig om ook het veersysteem een nader onderzoek te laten ondergaan :lol:

Voor het starten van de auto:

#lhm-olie

Kijk in het lhm-reservoir,
-Heldere groen olie (in orde).
-Vuile donkere olie (allang niet ververst).
-Geel-groen olie (water of motorolie in de lhmvloeistof).

Na het starten van de auto:

#hoogteregelsysteem en veerbollen

-Afhankelijk van het type (wel of geen niveaukleppen) kijk hoe de auto omhoog komt.

-Gaat dit langzaam terwijl de pomp blijft draaien (mogelijk zwakke pomp).

-Alleen de voor of achterkant komt omhoog (mogelijk kapotte hoogteregelaar).

-Voor of achterkant zakt snel (valt) na het omhoog komen, het lukt de auto niet om zich te nivelleren ( slechte hoogteregelaar of verbinding).

Geef nu op elke hoek van de auto een flinke duw,
-De hoek voelt hard aan en veert niet (lege of kapotte veerbol)
-De hoek voelt zacht aan en blijft doorveren (slecht schokdemper element).

Voor het hydractive model:
-Als beide hoeken van een kant hard aanvoelen kan het zijn dat de derde bol van het veersysteem kapot of niet op druk is.
-Bij het openen van een van de deuren hoor je een zacht gezoem in de buurt van de hydractive regulator(voor en achter), dit betekent dat deze elektroklep werkt.

Ga nu op de voorkant zitten,
-Voorkant zakt eerst en komt dan weer omhoog (in orde).

Ga er nu weer vanaf,
-De auto veert iets omhoog en zakt daarna weer naar het oorspronkelijke
niveau (in orde).

Doe hetzelfde aan de achterkant (indien de auto niet omhoog komt of daarna niet terug komt naar het oorspronkelijke niveau is mogelijk de hoogteregelaar of verbinding slecht of verkeerd afgesteld).

Zet de hoogteregelaar in de auto nu op zijn laagst, de auto zakt rustig naar beneden zowel voor als achter (in orde).

Zet de hoogteregelaar in de auto nu op zijn hoogst, de pomp slaat aan en de auto stijgt naar het hoogste niveau (20 tot 40 sec) en de pomp stopt uiteindelijk weer (in orde), de lhm-vloeistofindicator op het reservoir moet nu tussen de twee streepjes staan.

Blijft de pomp lopen of de regelaar blijft tikken of de auto haalt het hoogste niveau niet (mogelijke slechte pomp, verkeerde hoogteregelaar-instelling of te weinig lhm-vloeistof, bij het laatste maakt de pomp een hard ratelend geluid).

Zet nu de hoogteregelaar een standje naar beneden, de auto zakt iets (in orde), de auto zakt niet (verkeerde hoogteregelaar-instelling).

#hydraulisch systeem

Kijk in het lhm-reservoir terwijl de motor draait,
-Een flinke stroom retourvloeistof is waarneembaar (mogelijke slechte stuurbekrachtiging)
-Een kleine stroom retourvloeistof is waarneembaar (mogelijke slechte hogedrukregelaar of hydractiveregelaar).

Draai het stuur (model met stuurbekrachtiging) van het ene uiterste naar het andere (slaat de pomp nu meteen aan en blijft draaien dan is mogelijk de voorraadbol leeg).
Controleer meteen of de werking van de stuurbekrachtiging wel voldoende is.

In de hoogste stand is het verstandig om meteen even een blik onder de auto te werpen ( ga er vooral niet onder liggen :!: of je moet assteunen gebruiken) zoek naar:
-lekkages bij alle leidingen
-roestige of beschadigde leidingen
-leidingen die gesoldeerd zijn
-slechte reparaties aan de leidingen en/of kapot gedraaide wartels

Als de letters op de veerbollen nog te lezen zijn kan je controleren of de juiste veerbollen gemonteerd zijn.

Tijdens de testrit kan je er nog opletten of de pomp regelmatig teveel in werking is, hoorbaar of tijdens stilstand bij bv een stoplicht, is te zien aan een terugval in toeren (lege voorraadbol).

Lijkt mij voorlopig wel genoeg, er zijn vast wel meerdere zaken waar je op kan letten maar dit dekt volgens mij de meest belangrijke.

Aanvulling en/of verbetering altijd welkom!

Groet Eddie
Xantia 2.0 SX HAII 1993 LPG (is overleden na 325k comfortabele km)
D super 1972
Edward

Berichtdoor Donleone » zo 23 maart, 2003 21:10

Wat ook belangrijk is, is het controleren van alle electrische opties (ramen, open dak, radiobediening op het stuur, afstandbediening, stoelverstelling, enz.). Tevens is het verstandig alle raam- en deurrubbers te controleren of ze wel vast zitten en of er geen corrosie onder zit, alle deuren meerdere malen openen en dichtdoen (luisteren naar eventueel gekraak) en kijken of er geen speling in de scharnieren zit.
Grtz,

Donleone
Xantia Break 2.0i 16V Exclusive Aut. ('98, G3)
Donleone

Maar...wat na te doen na de testrit

Berichtdoor jurjen » vr 27 jun, 2003 23:19

Hi,

Als je uiteindelijk de felbegeerde Xantia hebt gekocht en hij voldoet aan alle door jezelf gestelde eisen en het handboek zoals beschreven door Michiel...wat dan?

Ikzelf heb het idee dat je zo'n pas aangeschafte Xantia moet onderwerpen aan een volledige check op alle punten, zelfs een volledige vervanging van de LHM, olie, etc.

Heeft iemand hier suggestie voor? Ik wil gewoon zeker weten dat mijn Xantia na de koop "gereset" is en dat ik met een goed gevoel kan gaan genieten van de aankoop.

grt, Jurjen
jurjen

Re: Maar...wat na te doen na de testrit

Berichtdoor Renn » za 28 jun, 2003 00:31

jurjen schreef:Hi,

Als je uiteindelijk de felbegeerde Xantia hebt gekocht en hij voldoet aan alle door jezelf gestelde eisen en het handboek zoals beschreven door Michiel...wat dan?

Ikzelf heb het idee dat je zo'n pas aangeschafte Xantia moet onderwerpen aan een volledige check op alle punten, zelfs een volledige vervanging van de LHM, olie, etc.

Heeft iemand hier suggestie voor? Ik wil gewoon zeker weten dat mijn Xantia na de koop "gereset" is en dat ik met een goed gevoel kan gaan genieten van de aankoop.

grt, Jurjen
Na aankoop een beurt; alle vloeistof peilen checken, distributieriem vervangen, remmen controleren, bougies, etcetera etcetera. Dat moet volstaan voor een hoop veilige kilometers :)
Maar anderen met meer autotechnische kennis zullen me vast aanvullen of rectificeren hierin :)
- Mark

Roze Renault Twingo :lol: :D
Do or do not. There is no try.
Renn

Berichtdoor Pieter1974 » za 28 jun, 2003 01:07

Renn schreef:
jurjen schreef:Hi,

grt, Jurjen
Na aankoop een beurt; alle vloeistof peilen checken, distributieriem vervangen, remmen controleren, bougies, etcetera etcetera. Dat moet volstaan voor een hoop veilige kilometers :)
Maar anderen met meer autotechnische kennis zullen me vast aanvullen of rectificeren hierin :)

Ik denk dat je hier al de belangrijke punten hebt opgenoemd Mark, wat heel belangrijk is, is een goed gevoel anders rij je niet rustig is mijn ervaring.
Pieter
[img]http://www.vanlenten.eu/garfield1.jpg[/img] Peugeot 308 1.6 VTI 88kW
Pieter1974

Berichtdoor Renn » za 28 jun, 2003 10:00

Pieter1974 schreef:wat heel belangrijk is, is een goed gevoel anders rij je niet rustig is mijn ervaring.
Goed punt. Dat gevoel zal ik zodirekt eens trachten te herstellen door vGompel met een bezoekje te vereren ivm mijn luchtslang en filterhuisdeksel :)

[edit]
Maandag nog eens langsgaan, dan hebben ze wel een slang en luchtfilterhuis voor me
("de jongen die dat spul kan vinden" was er vandaag niet).
Ben daarop toch ook nog even bij de dealer (van der Meulen) hier wezen informeren, die had de slang niet eens op voorraad, en de prijzen zijn een aardige tik hoger :)
Laatst bijgewerkt door Renn op ma 30 jun, 2003 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.
- Mark

Roze Renault Twingo :lol: :D
Do or do not. There is no try.
Renn

xtra informatie aankoop Xantia TD

Berichtdoor jurjen » ma 30 jun, 2003 11:48

Hi,

Ik kwam dit artikel nog tegen op een Engelse website, misschien heeft iemand er wat aan.
http://www.woollard.com.btinternet.co.uk/XantiaBuying.htm

grt, Jurjen
jurjen

Re: De Testrit.

Berichtdoor Dagobert II » ma 04 aug, 2003 12:54

Michiel Bliekendaal schreef:...Nu kun je mooi de remmen even controleren. Hou je handen losjes om het stuur en maak een noodstop....

Nadat je in je spiegels hebt gekeken! :shock:

Doet me er aan te denken; om voor de proefrit te vragen of de auto verzekerd is.
Als dat niet zo is (of je twijfelt) kun je bij je verzekering van je auto vragen of je een proefrit mag maken met een andere auto. Veelal verzekeren ze je voor dat moment en voor die auto. (Meestal kostenloos)
Groeten, Michaël
1.8 16v Elegance, 1999, orga 8331 CJ(31-08-1999) KRSC
Dagobert II

Re: De Testrit.

Berichtdoor web » ma 27 okt, 2003 09:30

Heel goed verhaal, maar:

Michiel Bliekendaal schreef:Als je nu 100 rijdt kun je de staat van de zuigerveren even controleren. Laat het gas los en geef direct weer vol gas. Als je nu achter de auto een blauwe pluim ziet ontstaan, dan zijn de zuigerveren niet zo best meer.

Meestal duidt dat juist op klephoedjes, wat lang niet zo ernstig is als zuigerveren. Niettemin een nuttige test. Het beste kun je deze test trouwens uitvoeren bij hoog toerental in een lagere versnelling, niet bij 100 km/u want bij zo'n hoge snelheid moet ie heel erg fors pluimen wil het goed te zien zijn in je spiegel. Bij lagere snelheid blijft de wolk veel beter hangen en dus zichtbaar.

Nee hoor, ik heb hier geen ervaring mee. Dat lijkt maar zo ;)

Marcel
web

Volgende

Keer terug naar Advies