harsvlekken op de motorkap metalic lak

Alles wat niet in de andere categorieen past.

harsvlekken op de motorkap metalic lak

Berichtdoor awf.klein » zo 05 jun, 2005 22:14

Beste Xantiagenoten,

Ik heb sinds de vakantie vorig jaar harsvlekken op de motorkap. Onweersbui in Duitsland, auto stond onder een paar dennenbomen en de volgende morgen dennennaalden en hars op met name de motorkap.
Hoe kan ik dit spul er "liefst makkelijk en afdoende" er weer afkrijgen?
Graag jullie advies.

groetjes,

Wim
awf.klein

Re: harsvlekken op de motorkap metalic lak

Berichtdoor Xantippe » zo 05 jun, 2005 22:29

awf.klein schreef:Beste Xantiagenoten,

Ik heb sinds de vakantie vorig jaar harsvlekken op de motorkap. Onweersbui in Duitsland, auto stond onder een paar dennenbomen en de volgende morgen dennennaalden en hars op met name de motorkap.
Hoe kan ik dit spul er "liefst makkelijk en afdoende" er weer afkrijgen?
Graag jullie advies.

groetjes,

Wim

Wat altijd goed werkt is warm water. Als het echt hartnekkig is kun je ook wasbenzine proberen.
Pieter
Citroën Xantia 1.8i 16V Break Phase II ORGA 8430
Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Inform 2005

Afbeelding
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » zo 05 jun, 2005 23:09

Ik heb het ook uit italie....warm water wil niet helpen..
René van Maren

Berichtdoor henkpit » zo 05 jun, 2005 23:11

Naar wat ik heb gehoord, moet Terpentine het juiste middel zijn om hars te verwijderen... :roll: ...zelf geen ervaring mee.
Groet
Henk
henkpit

Berichtdoor Xantippe » zo 05 jun, 2005 23:18

Valma schreef:Valma Harsverwijderaar
Sommige boomsoorten en vooral naaldbomen en coniferen scheiden een zeer plakkerige, dikke substantie af: hars. Hars is met water en shampoo nauwelijks te verwijderen. Met Valma Harsverwijderaar verwijdert u in seconden harsplekken van lak, glas, kunststof en chroom.Tip: Gebruik Harsverwijderaar ook voor boot, caravan en tent.

Eigenschappen
Voor gebruik de auto wassen en laten drogen. Behandel steeds kleine plekken. Valma Harsverwijderaar aanbrengen en enkele seconden laten inwerken. Daama met een doek de hars wegvegen. Harsverwijderaar kan ook direct met een punt van een doek worden aangebracht, geef zeker bij grotere harsplekken het product de kans om in te werken.

Afbeelding
Pieter

Afbeelding
Xantippe

Berichtdoor René van Maren » zo 05 jun, 2005 23:19

Kijk, daar hebben we wat aan!

Bedankt Tippie!!!
René van Maren

Berichtdoor AHK » zo 05 jun, 2005 23:35

Commandant cleaner. Werkt bijna altijd. :!:
Wel even nabehandelen met soort wax.

suc6
Arno

Picasso zonder dorpelstrips 2.0 hdi 2000 met 165000 km-tjes, D Cuore 1988, jawa 350twin 1966
AHK

Berichtdoor Euroka » zo 05 jun, 2005 23:56

Wasbenzine gaat prima. Wel even nabehandelen met was want de wasbenzine haalt het vettige waterafstotende laagje van de lak ook weg.
Xantia Activa CT Turbo: subliem veercomfort en ongekende wegligging. De schrik van alle "snelle" Golfjes en BMW's. Ook gehad: BX 1.6i, Xantia 2.0 i, CT Turbo Break 2.0i, C5 Break 2.0i automaat. En nu een Xantia (1.8 i Break 16V op LPG).
Euroka

Berichtdoor Xantippe » ma 06 jun, 2005 00:04

Ik heb jaren geleden in een straat gewoon waar vooral in de zomer de bomen veel hars verloren wat natuurlijk op de auto's die eronder geparkeerd stonden terecht kwam. Als je dan na een week of 3 terug komt van vakantie en je ziet daar je auto's staan onder die plakzooi, met alle straatvuil, saharazand, bladeren en wat nog meer zo staan, dan zakt meteen de moed weer in je schoenen. De Kever van mijn broer had ik voor de vakantie nog eens flink onderhanden genomen en zat dus goed in de wax. M'n Ford Scorpio niet. Bij het wassen met warm water zag je dan ook bij de kever de hars letterlijk loslaten en van de auto afdruipen. Bij de Scorpio bleef die zooi gewoon vastplakken en heb ik toen met flink wat zeep en een goeie spons uiteindelijk toch schoon gekregen.

Dus belangrijk...zet voor het hars-seizoen je auto in de was, dat scheelt dus enorm veel met wassen. En laat die was er ook niet maanden op zitten!
Pieter

Afbeelding
Xantippe

Berichtdoor luk - asse » ma 06 jun, 2005 11:01

Hello; vorig jaar meldde ik precies hetzelfde; erg dikke harsbubbels, millimeters dik. Gewone producten baatten niet. Afgekrabt met m'n vingernagel, keer bij keer en het laatste restant weggepoetst. Laat toch spoor na. Stevig spul, wat die bomen fabriceren. En gratis weggeven :evil:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor STONEY » ma 06 jun, 2005 11:18

Ik heb laatst, op aanraden van iemand die hier ook wel eens komt, het merk Autoglym uitgeprobeerd. In hun assortiment heb je ook een preparaat dat dit soort velkken ZONDER JE LAK TE BESCHADIGEN(!!) eraf kan halen.
Buiten deze vlekken is het ook geschikt voor al die lijken die je op een mooie zomeravond op je motorkap en je spiegels prijken! Het spul heet: "tar-remover" van Autoglym. Wel moet je daarna de behandelde plek weer opnieuw in de was zetten voor het beste resultaat. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt goed.
Succes in iedergeval!

Stoney
STONEY

Berichtdoor wicky » ma 06 jun, 2005 13:05

AHK schreef:Commandant cleaner. Werkt bijna altijd. :!:
Wel even nabehandelen met soort wax.

suc6

als je met cleaner een harsplek gaat schoonmaken blijf je dit altijd zien.
dit komt omdat je naast de hars plek ook een beetje verf wegpolijst , je moet het zozien dat de hars een kleine verhoging vormt op de lak.
als je dan gaat poetsen poets je om de harsplek ook wat weg en krijg je een aftekening. niet altijd , maar wel bij die grote harsplekken.
ik gebruik ook dat spul van valma en dit lost het een beetje op zodat je de hars er makkelijk weer af kan krijgen.
pas wel op met je lak want het spul maakt ook de lak een beetje zacht , je kan er een doffe plek van houden .
dit kan je weer nabehandelen met een cleaner/wax
met heet water "stoomcleaner" kan je ook een hoop hars er wel afkrijgen , en ik heb wel eens gehoord dat het met spiritus ook gaat.

groetjes van WICKY
CITROEN PICASSO 1.8 EXLUSIVE
VOLVO V50 2.4 momentum
gereden met een xantia 1.6i orga 6070 gt-gt-65

Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert !!!!
wicky

Berichtdoor web » ma 06 jun, 2005 15:44

dat klei spul van meguiar's gaat ook goed... zoals getest op de rode.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
web

Keer terug naar Algemeen