distributieriem

Motor, versnellingsbak, brandstof.

distributieriem

Berichtdoor Tomeloe » di 13 mei, 2003 20:11

hallo, weet iemand wat volgens de onderhoudsrichtlijnen van citroen het moment is om de distributieriem te vervangen?

Dit ivm 1.8 i 16 v met 115 duizend op de klok.


hartelijke groet,

Xantia break 2.0i 16v automaat
115 duizend km lederen bekleeding
heerlijke auto ook sportief
Tomeloe
 
Berichten: 16
Geregistreerd: wo 23 apr, 2003 11:01
Woonplaats: denbosch

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » di 13 mei, 2003 20:13

Over 5000km is de jouwe aan de beurt.

120000km dus! 8)
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4111
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Berichtdoor Tomeloe » di 13 mei, 2003 20:37

Bedankt, dat gaat mijn garage dat nu voor mij doen! Deal was als binnen 10.000 km de riem zou moeten worden vervangen dan zou dat voor de aflevering nog gebeuren. Dus dat geeft weer wat extra zekerheid voor dezelfde prijs. :D Heb jij enig idee hoeveel km's je met zo'n 1.8 i 16v '99 Xantia kunt draaien?


Groeten
Xantia break 2.0i 16v automaat
115 duizend km lederen bekleeding
heerlijke auto ook sportief
Tomeloe
 
Berichten: 16
Geregistreerd: wo 23 apr, 2003 11:01
Woonplaats: denbosch

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » di 13 mei, 2003 20:48

Die van mij staat nu op 200000km. Op LPG!!!!!!!!!!!!!
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4111
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Berichtdoor Pieter1974 » wo 14 mei, 2003 18:51

en ook op benzine moet ie dat makkelijk redden.
Pieter van Lenten
Afbeelding Peugeot 407 2.0 HDI sedan 136pk
Avatar gebruiker
Pieter1974
 
Berichten: 9311
Geregistreerd: wo 31 jul, 2002 13:01
Woonplaats: De Kwakel

Berichtdoor netraam » do 15 mei, 2003 10:19

Wat kost het vervangen van de distributieriem zo ongeveer?

Xantias (niet meer in bezit): '94 berline 2.0i; '99 break 2.0HDi
ook gehad: Visa GT; W123 240D; R4F6; 405SRi; Laguna DCi
nu: Mercedes-Benz C240T V6

Afbeelding
Avatar gebruiker
netraam
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: do 21 nov, 2002 00:05
Woonplaats: Amsterdam

Prijs distributieriem

Berichtdoor Folkerts » do 15 mei, 2003 12:21

Een distributieriem kost op de vervangingsmarkt ongeveer 34 euro excl BTW (Merk TRW Federal Mogul. Kwaliteit is gelijk aan OE. Want Federal Mogul levert aan autofabrikanten van Alfa t/m Zastava.)

Hierbij komt natuurlijk nog het uurloon. Een officiele dealer zal voor de riem alleen waarschijnlijk een hoger bedrag in rekening brengen.
Avatar gebruiker
Folkerts
 
Berichten: 89
Geregistreerd: di 30 jul, 2002 09:09

Berichtdoor jpiek » do 15 mei, 2003 16:17

Vandaag een afspraak gemaakt voor de 2.0 16V SX van mij. Nu 108k op de teller. Maar finacieel komt nu mij ook iets beter uit. We gaan naar Duitsland op vacantie (trektocht) en dan willen we A] geen panne onderweg en B] niet na de vacantie een dure rekening voor een 120k beurt + riem.

Voor de 16v geldt: 2 riemen, 2x spanrollen.
Gezamelijk 130 euro excl.
Arbeidsuren hiervoor volgens Citroen Garagehandboek 2,5 uur.
150 euro excl.

Plus een kleine beurt van ca 220 euro, ben ik dus 500 euro excl. btw kwijt. Valt me eigenlijk nog reuze mee.

Nou ja, eind Aug. de APK nog, was schijnbaar net te vroeg om die ook mee te kunnen pakken...
Johan
C5 2.0 16v Berline Ligne Prestige, 09-2002 G3 Onderbouw, Gris Iceland, 122 - 185K km
Voorheen 5 Xantia's, de laatste : 2.0 SX 16v "97, 230-247.000Km, Vert Vega, G3, Airco
Avatar gebruiker
jpiek
 
Berichten: 3012
Geregistreerd: wo 06 nov, 2002 15:46
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Berichtdoor Henri_Wolf » do 15 mei, 2003 21:05

2,5 uur voor het vervangen van de riem + spanrollen ? Lijkt me sterk, voor een diesel Xant' is dit zeker het dubbele...
Avatar gebruiker
Henri_Wolf
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: zo 06 okt, 2002 16:27

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » do 15 mei, 2003 21:17

Jij hebt het toch zelf gedaan? :lol:
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4111
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Berichtdoor Henri_Wolf » do 15 mei, 2003 21:18

Klop', samen met mijn broertje. We zijn circa 6 uur bezig geweest. Was voor ons wel de eerste keer. De meeste tijd gaat zitten in het 'toegankelijk' maken van de riemen en rollen zone. Geen prettig klusje :roll:
Avatar gebruiker
Henri_Wolf
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: zo 06 okt, 2002 16:27

Berichtdoor jpiek » do 15 mei, 2003 21:55

Henri_Wolf schreef:Klop', samen met mijn broertje. We zijn circa 6 uur bezig geweest. Was voor ons wel de eerste keer.


Met alle respect natuurlijk, maar bij mijn garage doen ze dat wel iets vaker. (waren vanmiddag met een HDI bezig...)
Snanrollen vervangen ze altijd, ze willen geen gezeur achteraf over piepende rollen voor die hooguit 50 euro extra :D
Johan
C5 2.0 16v Berline Ligne Prestige, 09-2002 G3 Onderbouw, Gris Iceland, 122 - 185K km
Voorheen 5 Xantia's, de laatste : 2.0 SX 16v "97, 230-247.000Km, Vert Vega, G3, Airco
Avatar gebruiker
jpiek
 
Berichten: 3012
Geregistreerd: wo 06 nov, 2002 15:46
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

distributie

Berichtdoor RHV » za 17 mei, 2003 13:38

hoi, ik rij een 2.0i 16V break uit 96 G3 (3 ton op teller) en heb net de cylinderkop vervangen.
(eenvoudig klusje, kan ik iederen aanraden die een momentsleutel in de koffer heeft liggen): luchtfilter los, v-snaar los, v-snaar pully op krukas los, distributie los (op tijd stellen: alle cylinders in gelijke stand, spies op krukas op 'kwart voor twaalf', beide nokkenassen met twee 6 mm boortjes of boutjes vastzetten in de daarvoorbestemde uitsparing, pullies los en sleutelen maar! (motor NIET in de versnelling zetten en vergeet de auto NIET omhoog te zetten, altijd handig) enfin... kop is er zo af, nieuwe zit er al weer op en... natuurlijk altijd de distributie vervangen; nieuwe aandrukrol en geleiderol en snaar, kosten bij lasaulec: 40 euro. Een ding: er zijn variaties op de geleiderol; de nieuwe rolletjes hebben een scherpe rand, de oude een bolle rand, maar de nieuwe doen het goed.
en.. niet te vergeten; alle oliekeerringen even vervangen, je kan er nu bij...

Een belangrijke reden om de aandrukrol en spanrol te vervangen is:
de product aanspralelijkheid en garantie kwestie op de distributieriem; als de riem door produktiefouten onverhoopt stuk gaat (en de motor aan puin is...) kan je de v-snaar producent aansprakelijk stellen. altijd een safe idee :wink:

bon, zijn er vragen over cylinderkop vervangen? hoor ik het wel. je kan het zelf doen, 2 dagen werk en als het klaar is heb je het gevoel dat je de hele auto onder de knie hebt.
Ik zag er in het begin enorm tegen op, maar. .. die citroen sleuteld zo-ontzetten lekker, alles schoon, goeie aanzet op bouten (meest binnen zeskant of sleutel 10, 22) en helemaal geen problemen met "special tools"
tip: gebruik uitsluitend kwaliteit gereedschap.. geen gamma of praxis troep. koop eerst een "pro" dopsleutelset van ca 80 euro met tork set en een paar goede steeksleutels (gedore)

groeten, ik ga zo mijn motor afvullen met "high synthetic oil" en glycol en dan gaan we weer! leve de xantia!
RHV
 
Berichten: 7
Geregistreerd: vr 10 jan, 2003 00:13
Woonplaats: Groningen

distr riem

Berichtdoor Rocco » za 17 mei, 2003 20:21

Een belangrijke reden om de aandrukrol en spanrol te vervangen is:
de product aanspralelijkheid en garantie kwestie op de distributieriem; als de riem door produktiefouten onverhoopt stuk gaat (en de motor aan puin is...) kan je de v-snaar producent aansprakelijk stellen. altijd een safe idee


Hmmmm ... ooit zo'n gevalletje gehad .... dat aansprakelijk stellen kun je proberen.. maar verlies je toch....

Rocco
Avatar gebruiker
Rocco
 
Berichten: 344
Geregistreerd: wo 30 apr, 2003 22:18
Woonplaats: Friesland

distributieriem

Berichtdoor RHV » zo 18 mei, 2003 00:26

... ik geloof je meteen. ik heb het nog nooit meegemaakt, hoop het ook nooit mee te maken.
'klop-klop-klop' even af kloppen...

maar toch verstandig om beide rolletjes te vervangen EN goed de motor in de gaten houden en regelmatig de distributie controleren. ik rij met 'ogen, neus en oren' open. Ik rij net twee jaar met frans comfort en gevoel van veiligheid in een xantia maar heb nog altijd dat 'zenuwtrekje' waar het de rest van mijn leven mee moet doen. waarschijnlijk nog een tik van vroeger: heel wat uren gesleuteld aan Renault 4, mijn eerste auto ... in iedergeval heb ik er al last van sinds ik vieze handen heb van het sleutelen.

groeten, RHV
2.0i16V 140pk break G3, groen/blauw metalic
RHV
 
Berichten: 7
Geregistreerd: vr 10 jan, 2003 00:13
Woonplaats: Groningen

Volgende

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten