hoi, ik rij een 2.0i 16V break uit 96 G3 (3 ton op teller) en heb net de cylinderkop vervangen.
(eenvoudig klusje, kan ik iederen aanraden die een momentsleutel in de koffer heeft liggen): luchtfilter los, v-snaar los, v-snaar pully op krukas los, distributie los (op tijd stellen: alle cylinders in gelijke stand, spies op krukas op 'kwart voor twaalf', beide nokkenassen met twee 6 mm boortjes of boutjes vastzetten in de daarvoorbestemde uitsparing, pullies los en sleutelen maar! (motor NIET in de versnelling zetten en vergeet de auto NIET omhoog te zetten, altijd handig) enfin... kop is er zo af, nieuwe zit er al weer op en... natuurlijk altijd de distributie vervangen; nieuwe aandrukrol en geleiderol en snaar, kosten bij lasaulec: 40 euro. Een ding: er zijn variaties op de geleiderol; de nieuwe rolletjes hebben een scherpe rand, de oude een bolle rand, maar de nieuwe doen het goed.
en.. niet te vergeten; alle oliekeerringen even vervangen, je kan er nu bij...
Een belangrijke reden om de aandrukrol en spanrol te vervangen is:
de product aanspralelijkheid en garantie kwestie op de distributieriem; als de riem door produktiefouten onverhoopt stuk gaat (en de motor aan puin is...) kan je de v-snaar producent aansprakelijk stellen. altijd een safe idee
bon, zijn er vragen over cylinderkop vervangen? hoor ik het wel. je kan het zelf doen, 2 dagen werk en als het klaar is heb je het gevoel dat je de hele auto onder de knie hebt.
Ik zag er in het begin enorm tegen op, maar. .. die citroen sleuteld zo-ontzetten lekker, alles schoon, goeie aanzet op bouten (meest binnen zeskant of sleutel 10, 22) en helemaal geen problemen met "special tools"
tip: gebruik uitsluitend kwaliteit gereedschap.. geen gamma of praxis troep. koop eerst een "pro" dopsleutelset van ca 80 euro met tork set en een paar goede steeksleutels (gedore)
groeten, ik ga zo mijn motor afvullen met "high synthetic oil" en glycol en dan gaan we weer! leve de xantia!