Deurophanging

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Moderators: Higgy, rb, JW-NHS

Deurophanging

Berichtdoor jacob_r » ma 12 aug, 2002 12:06

Onder het "catergorien" onderwerp kwam ik de volgende link nog tegen:

Heeft iemand deze site wel eens bekeken? http://www.citroendont.fsnet.co.uk/

Even gekeken, en ik moet zeggen dat ik ook dat deur-scharnier probleem heb... De onderste scharnier van de bestuurdersdeur kan een beetje heen en weer bewegen. De deur zakt daardoor een beetje en heeft de achterdeur al beschadigd aan de bovenkant, bij het dichtslaan. Ik heb het vangslot al op de hoogste stand gezet om dit te voorkomen, maar dat is maar een tijdelijke oplossing. Zijn er meer Xantia(-break) rijders met dit probleem?

Jacob
jacob_r

Deurophanging

Berichtdoor Traction22CV » ma 12 aug, 2002 12:41

Hai Jacob,

Ken het probleem niet, heb zelf nog geen Xantia :( maar ik heb de link neergezet. Waar ik me bij die Engelsman al over verbaasde was het feit dat hij het zo lang liet aanmodderen. Jij doet, onbedoeld waarschijnlijk, hetzelfde. Waarom rij je niet even rapido naar een plaatselijke plaatwerkerij/spuiterij met het verzoek die scharnier even goed vast te lassen? Dat hoger zetten van die slotvanger is ook maar een lapmiddeltje en voor je het weet is alles beschadigd aan je Xantia en ben je verder van huis.

Groeten
Rob.

Berichtdoor jacob_r » ma 12 aug, 2002 14:26

Ik heb het laten modderen omdat ik niet wist wat eraan gedaan kon worden. Mijn ervaring is: als je zelf geen flauw idee hebt, weet de garage het ook niet, maar doet wel net alsof en doet allemaal k#l-reparaties. Er is al een zogenaamde expert geweest die zei dat ik een schadeauto zou hebben...

Nu heb ik gelezen dat de las dus eigenlijk ook aan het binnenwerk vast hoort te zitten. Dit klinkt erg logisch. De las die er nu zit is namelijk nog helemaal heel, maar het plaatwerk dat de scharnier draagt kan bewegen. Het simpel vastlassen zal waarschijnlijk niet heel eenvoudig gaan omdat de oude las in de weg zit.

Maar ik zal er nu werk van maken, voordat het plaatwerk wel uitscheurt...

Toch zou ik nog graag weten of er meer mensen zijn met hetzelfde probleem?
jacob_r

Berichtdoor Jeroen » di 13 aug, 2002 14:41

Je bent de eerste aan deze kant van het water die ik er over hoor. Voor zover ik me kan herinneren is er ook op het oude forum nooit iets over gezegd.

Je hebt nu twee mogelijkheden:
- een site beginnen om te klagen over Xantia's
- het scharnier laten lassen

Ik zou het laatste doen, is minder moeite. :wink:
Volvo V70 T5 & Buell XB12S
Jeroen
Admin

Berichtdoor jacob_r » di 13 aug, 2002 17:07

Ik ga het wel lassen :(

We zijn hier natuurlijk allemaal Xantia fans, en ik rij er ook met erg veel plezier in, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het toch irritant is als er iets niet deugt. Daar mag toch wel over gesproken worden :?: Ik las gister ook al zoiets in de laatste CitroExpert. Er zijn wat hardnekkige problemen met de electrische installatie van sommige typen C5. In plaats dat de redactie toegeeft dat dat enorm irritant is als je 25000+ euros uitgeeft aan een auto, staat er dat dat normaal is voor nieuw geintroduceerde typen. Tussen de regels door zoiets van: moet je maar geen nieuw type kopen of anders niet zeuren.

Xantia rules :!: ondanks een afhangig deurtje...
jacob_r

Berichtdoor Jeroen » di 13 aug, 2002 17:54

Je mag hier gewoon alles zeggen, ook als het negatief is.

Wat betreft de C5, er zijn ook grenzen aan wat je als kinderziektes accepteert. Nou vind ik bij een onafhankelijk autoblad al snel dat vergelijkbare euvels bij de ene auto worden afgedaan als onbelangrijk en bij de andere heel zwaar worden gewogen. Bij een merkblad loop je nog veel sneller het risico dat redacteurs uit liefde voor het merk meer accepteren dan "normaal".
Volvo V70 T5 & Buell XB12S
Jeroen
Admin

Berichtdoor jacob_r » do 29 aug, 2002 09:23

Zo, die deur is gefixt. Op zich is de deur makkelijk de verwijderen, alleen loopt de kabelboom gewoon door de deur in. Geen stekertje in de buurt van het punt waar de deur scharniert. Gelukkig zit er net genoeg lengte op de draad dat je de deur zo'n 20-30 cm naar achteren kan zetten zodat je bij het scharnier kan.

De dekplaat waar het scharnier op zit, is via puntlassen links van de scharnier verbonden met de beugel die erachter zit. Rechts helaas niet... Hier zelf maar een paar gaatjes in geboord en dicht gelast. De lak of tectiel laag aan de binnenkant gaat hier heerlijk een tijdje door roken... Nadat alles afgekoeld was, beetje primer erop, deur weer terug etc. Als laatste nog even de slotvanger weer op de oude hoogte zetten :) En even de achterdeur bijlakken. Zat een klein streepje precies op de rand.

Heb het zelf maar gedaan omdat de Citroen dealer een heel mooie regeling voorstelde: eerst laten repareren (drie tot vier uurtjes in de werkplaats, auto 2 dagen kwijt), dan betalen, daarna kon hij kijken of Citroen iets van een coulance regeling had.
Lijkt mij dat hij dat vooraf kan bekijken, dus had ik er niet veel vertrouwen in dat dat een goedkope affaire zou worden. En daar ik zelf wel kan lassen leek mij dat minder moeite dan het van Citroen gedaan krijgen. Ben er twee uurtjes mee bezig geweest, als je het wachten op afkoelen niet meerekent. Ik moet er wel bij zeggen dat ik door omstandigheden de laatste drie beurten bij drie verschillende dealers ben geweest en dus geen 'band' opgebouwd heb bij 1 van hen...
jacob_r

Deurophanging

Berichtdoor Traction22CV » ma 02 sep, 2002 10:49

Hai Jacob,

Mijn pas aangeschafte Xantia break van juli '98 had hetzelfde euvel, ik ben er nog op gewezen door de handelaar, ik had het zelf niet eens gezien.

Maar omdat het zo te zien keurig was hersteld, vond ik het de aankoop van de auto niet in de weg staan, sterker nog het feit dat hij me hier op wees, gaf me het idee dat deze man te goeder trouw was.

Voor zover zoiets mogelijk is in de autohandel natuurlijk :lol: .
Maar je ziet, je bent niet alleen en mogelijk rijden er toch meer Xantia's rond met dit verborgen (tectiel, vuil) euvel, ik denk dat het de moeite wel loont om eens te bekijken hoe het met die scharnieren gaat.

In ieder geval, blijf het in de gaten houden, trouwens kom je ook op de meeting? Ben benieuwd hoeveel Xantia's er op zullen duiken.

Vriendelijke groeten,
Rob.

Berichtdoor jacob_r » di 03 sep, 2002 10:20

Rob,

Stelt me gerust dat er meer zijn :D . Toen ik het ontdekte bij mijn auto wist ik niet dat het een Break-kwaaltje was, dus ik dacht alweer dat ik een miskoop had gedaan.

Ik ga proberen er bij te zijn de 15e, maar ik denk niet dat ik 1200 uur ga redden. Helaas was 1600 uur geen optie :( Misschien meer geluk op de 2e meeting :?:
jacob_r

deurophanging

Berichtdoor emieldek » wo 25 dec, 2002 16:40

kent iemand een goede lasser die bekend is met deurprobleem dat de xantia break heeft? Ik heb voor de tweede keer het onderste scharnier laten lassen en weer breekt ie af. Het komt waarschijnlijk om dat de scharnier niet op het binnenwerk is gelast maar gewoon op de plaat. Het binnenwerk moet dus op de een of andere manier bereikt worden!

Klopt dit verhaal of is er een andere oplossing graag een reactie. Bijvoorbeeld van Jacob R die zelf eerder met dit bijltje heeft gehakt.

Alvast bedankt!
Emiel de Koning
emieldek

Berichtdoor jacob_r » do 26 dec, 2002 15:29

Emiel,

Achter het plaatwerk zit een beugel die het plaatwerk met de binnenplaat hoort te verbinden. Die beugel gaat los van het buitenste plaatwerk, waardoor er beweging in het scharnier ontstaat. Ik heb het opgelost door 3 gaten van 8 mm te boren door het scharnier, plaatwerk en de beugel, aan beide kanten (van het scharnierpunt). De las rond het scharnier heb ik niks aan gedaan, dit is nl niet het probleem. Daarna het scharnier in de goede positie duwen en de gaten volledig dichtlassen op hoog vermogen. Het metaal moet echt smelten, er moet geen las 'op' liggen, en het totaal is toch zo'n 5 a 6 mm dik. Niet schrikken dat het wat gaat stinken in de auto, dit is de beschermlaag op de binnenkant van het plaatwerk... Beetje bij spuiten van binnenuit als het allemaal weer afgekoeld is, ook de buitenkant moet bijgelakt worden uiteraard. Gelukkig zit daar een deur voor, dus naar de spuiter hoeft ie niet.

Zit nog steeds als een huis. (gelukkig)

Succes ermee!

Jacob
'99 Xantia 2.0 16v automaat/leer/airco
Poeh, zwart leer is heet aan de ...
jacob_r

deurophanging

Berichtdoor emieldek » zo 29 dec, 2002 21:50

Jacob,

Zeer bedankt voor deze tip. Het lijkt mij een logisch verhaal en bij jou werkt het. Ik zal het de monteur doorgeven. Ik ben zelf nooit verder gekomen dan solderen.

Groeten Emiel de Koning
emieldek

Berichtdoor M » di 31 dec, 2002 20:24

Toch is dit een bekend probleem bij de Xantia Break. De Break wordt / werdt namelijk NIET bij Citroën zelf gemaakt maar bij Heuliez een carrosserie bouwer uit Parijs die o.a. ook de DS coupe bouwde, De complete carrosserie wordt bij Heuliez in elkaar gezet en afgemonteerd. Er is dus al jaren een band tussen Heuliez en Citroën. De carrosserie van de Break is evenals bij de GS, GSA en BX iets langer dan de berline uitvoering. Wellicht is dit een van de zwakheden die de Break helaas heeft.

Martijn (Xantia 1.8i Break -nog geen probleem met de deuren)
M

Re: Deurophanging

Berichtdoor fireke48 » zo 02 feb, 2003 01:10

jacob_r schreef:Onder het "catergorien" onderwerp kwam ik de volgende link nog tegen:

Heeft iemand deze site wel eens bekeken? http://www.citroendont.fsnet.co.uk/

Even gekeken, en ik moet zeggen dat ik ook dat deur-scharnier probleem heb... De onderste scharnier van de bestuurdersdeur kan een beetje heen en weer bewegen. De deur zakt daardoor een beetje en heeft de achterdeur al beschadigd aan de bovenkant, bij het dichtslaan. Ik heb het vangslot al op de hoogste stand gezet om dit te voorkomen, maar dat is maar een tijdelijke oplossing. Zijn er meer Xantia(-break) rijders met dit probleem?

Jacob

Jaja, heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn wagentje.
De bovenste las van het steunblokje van mijn linker voordeur was gelost.
Daardoor zakte mijn deur een beetje en beschadigde ook mijn achterdeur aan de bovenzijde, hier is nu een klein groefje in geschuurd. Heb dit terug gelast en het probleem was opgelost, wel opletten dat je de bekleding eerst lostrekt alvorens te lassen.Ook kijken als er geen bedrading loopt want een binnenbrandje zou geen goed doen hoor :shock:
Xantia Break 1.9 Turbo Diesel 03/1998
Metalic Zilver 225.000Km.

C5 Break 2.0 HDI 08/2003
Metailc Zwart 80.000Km.
fireke48

Berichtdoor luk - asse » di 04 maart, 2003 22:39

Dag Xantianen
De sedan zou die scharnierproblemen niet hebben (??? toch hetzelfde maaksel) maar laat je deur alsjeblief niet door een felle windvlaag uit handen slaan. Is me overkomen, deur met een ruk overslag, scharniersteunen verbogen. In de garage hebben ze eraan gehangen :? om de deur min of meer in het gelid te krijgen; valt niets aan bij te regelen.
Groeten, Luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Volgende

Keer terug naar Algemeen