koolzaadolie

Alles wat niet in de andere categorieen past.

koolzaadolie

Berichtdoor Tonny » vr 27 aug, 2004 00:52

Steeds meer en meer komen er berichtjes in weekbladen en op TV over mensen die koolzaadolie gebruiken im plaats van diesel en zo de brandstofkosten halveren. :lol:
Uiteraard is het illegaal want koolzaadolie is geen geregistreerde brandstof (en er wordt dus geen accijns overbetaald) maar ja.............. :twisted:

Ik hoorde ook al dat er sprake moet zijn van een Bosch brandstofpomp (die hebben er blijkbaar geen last van).

Ik was benieuwd naar eventuele ervaringen (uiteraard niet van onze forumleden zelf want die begaan uiteraard geen illegale praktijken 8) maar, wie weet heeft 1 van ons wel een vage kennnis of buurman die...........)

groet Tonny

p.s weet iemand een groothandel in koolzaadolie waar ze dat spul in jerrycans verkopen? Uiteraard niet om op te rijden maar, voor mijn 20 persoons reuze wok :wink:
Tonny
 
Berichten: 40
Geregistreerd: di 30 maart, 2004 23:52
Woonplaats: Barneveld

Berichtdoor Pieter1974 » vr 27 aug, 2004 01:35

er moet het een en ander verbouwd worden, loopt in de duizenden euro's, bewuster (=zuiniger) rijden en selectiever gebruikmaken van de auto levert sneller een besparing op.

lees ook onderstaand.

Rijden met slaolie - De eerste stappen voor het rijden op PPO (Pure plantaardige olie) schreef:Het rijden op pure plantaardige olie is alleen mogelijk voor mensen die gebruik maken van een auto uitgerust met een zogenaamde dieselmotor. Deze motor, en alleen deze is geschikt te maken om ook andere brandstoffen dan diesel te gebruiken (en daarmee isdan ppo bedoeld).

De redenen die er gevolgd worden om op PPO in plaats van Diesel te gaan rijden is meerledig. De eerste is dat de brandstof in het algemeen goedkoper te verkrijgen is dan dieselolie. De tweede is de reden van het milieu. De ppo wordt gewonnen uit plantjes die vorig jaar hun best hebben gedaan om uit de atmosfeer CO2 te verwijderen. Daarmee bereik je met het gebruik van plantaardige olie een neutraal effect op de hoeveeelheid broeikasgassen in de atmosfeer.

PPO is er in verschillende soorten te krijgen, in het algemeen wordt slaolie ofwel koolzaadolie (dat is hetzelfde) gebruikt, maar ook zonnebloemolie kent veel toepassing. De olie die wordt gebruikt kan vers zijn (uit koude of warme persing verkregen) of gebruikt (van de frietboer, let wel dit moet dus OLIE zijn geen vet).

PPO kenmerkt zich in het algemeen op twee gebieden anders dan dieselolie. De eerste is de viscositeit. Deze is hoger dan die van Diesel (Stroperiger dus!). Dat betekend dat je er in de dagelijkse gang van zaken onder de motorkap merkt dat de motor vermogen verliest door een tekort aan brandstof. Daarom wordt in het algemeen geadviseerd om de leidingen van je auto te vergrooten. De tweede is de ontstekingstemperatuur. Die ligt ook een stuk hoger, ongeveer het viervoudige. Dat heeft bij een warme motor geen enkel effect, maar bij een koude motor krijg je last van moeilijk startgedrag.

De meeste gebruikers, besluiten om de auto geschikt te maken voor deze nieuwe alternatieve brandstof. Geschikt maken betekent dat de auto zowel diesel als PPO gebruikt. Daartoe worden de leidingen vergroot (diameter van 8->10 mm of meer). Leidingen geisoleerd en veel isolatie materiaal toegepast. Electrische verwarming van brandstof en standkachels zijn ook al meer vertoond. Daarnaast aanpassingen in de hogedrukpomp en de verstuivers en gloeibougies zijn niet ongebruikelijk. Al deze aanpassingen hebben tot doel om de brandstof eenvoudiger tot ontbranding te brengen in een motor. De algemeen aanvaarde grondgedachte daarbij is dat de brandstof bij voorkeur zo warm mogelijk moet worden aangeboden, en dat betekend in de realiteit dat je een brandstoftemperatuur van tussen de 70 en 90 graden nastreeft. Daarbij is eigenlijk een bovengrens niet echt te geven, warmer dan dit mag altijd!!!.

Al deze aanpassingen kunnen ook door een erkende installateur verricht worden, die zijn er echter in nederland maar weinig, meeste ombouwers zijn in Duitsland te vinden. Daar is het rendement van de ombouw ook aanzienlijk hoger dan in Nederland. Dit is een gevolg van het feit dat in Duitsland PPO niet met accijnzen belast is en daarnaast ook de dieselprijs aanzienlijk hoger is.
Pieter van Lenten
Afbeelding Peugeot 407 2.0 HDI sedan 136pk
Avatar gebruiker
Pieter1974
 
Berichten: 9311
Geregistreerd: wo 31 jul, 2002 13:01
Woonplaats: De Kwakel

Berichtdoor Pieter1974 » vr 27 aug, 2004 01:38

Pieter van Lenten
Afbeelding Peugeot 407 2.0 HDI sedan 136pk
Avatar gebruiker
Pieter1974
 
Berichten: 9311
Geregistreerd: wo 31 jul, 2002 13:01
Woonplaats: De Kwakel

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » vr 27 aug, 2004 09:37

Wat kost een litertje sla-olie bij de aldi?

Oh ja, en jullie krijgen de groeten van P-I!
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4111
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Berichtdoor Hammie » vr 27 aug, 2004 10:22

Michiel Bliekendaal schreef:
Oh ja, en jullie krijgen de groeten van P-I!


Wie is dat :?: :lol:
Hammie
 
Berichten: 2322
Geregistreerd: do 04 sep, 2003 02:03

Berichtdoor Henri_Wolf » vr 27 aug, 2004 10:57

Pie-Wie ?
Avatar gebruiker
Henri_Wolf
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: zo 06 okt, 2002 16:27

...

Berichtdoor M&M » vr 27 aug, 2004 11:01

508 Hybrid4 Gris Haria / XM 2.0 Turbo c.t. VSX Gris Quartz
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 7108
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Berichtdoor Hammie » vr 27 aug, 2004 11:07

Henri_Wolf schreef:Pie-Wie ?


Jouwe was leuk Menno maar ik denk dat Henri deze bedoelde.http://sdk.tripod.com/pee-wee.jpg
Laatst bijgewerkt door Hammie op vr 27 aug, 2004 11:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Hammie
 
Berichten: 2322
Geregistreerd: do 04 sep, 2003 02:03

PI

Berichtdoor M&M » vr 27 aug, 2004 11:08

heeft geen snor :lol: :wink:
508 Hybrid4 Gris Haria / XM 2.0 Turbo c.t. VSX Gris Quartz
Avatar gebruiker
M&M
 
Berichten: 7108
Geregistreerd: di 20 aug, 2002 12:43
Woonplaats: 033

Berichtdoor web » vr 27 aug, 2004 11:16

Wij gaan binnenkort een golfje diesel ombouwen om afgewerkte frituur-olie te lopen, of tanken bij de Makro.

Dit is gewoon iets wat je geprobeerd moet hebben, en laten we nou net een bestemmingsloos golfje GTD met een dagwaarde van ca. 100 euro ter beschikking hebben... ;) jaja, nog een turbodieseltje ook!
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
web
 
Berichten: 20332
Geregistreerd: ma 19 mei, 2003 13:12
Woonplaats: Lelytown ORGA:6177

Berichtdoor Henri_Wolf » vr 27 aug, 2004 11:36

Tijd geleden hele artikelen over in de Autobild gestaan (met een Golf 2 diesel). Zie ook: http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=5322
Avatar gebruiker
Henri_Wolf
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: zo 06 okt, 2002 16:27

Berichtdoor Simpele Ziel » vr 27 aug, 2004 18:47

Is stookolie niet goedkoop te krijgen hier?

Toen mij pa een nieuw huis kocht in Hongarije stond er nog een tank met 300 liter stookolie in de kelder.
Toen we van de zomer daar waren gooide hij zomaar een paar liter in de tank. uiterraard nadat we een flinke discussie hadden over of het nou wel of niet schadelijk is...
Tot op heden nog geen nare gevolgen gemerkt.
"De enige keer dat een Toyota mijn hartslag verhoogt, is wanneer het gaspedaal blijft hangen"
Seat Ibiza 6l PD TDi Auto sin Emoción
Avatar gebruiker
Simpele Ziel
 
Berichten: 5382
Geregistreerd: za 07 jun, 2003 20:03

Re: koolzaadolie

Berichtdoor Stooftaker » vr 27 aug, 2004 18:50

Tonny schreef:p.s weet iemand een groothandel in koolzaadolie waar ze dat spul in jerrycans verkopen? Uiteraard niet om op te rijden maar, voor mijn 20 persoons reuze wok :wink:

Is dit een verkapte uitnodiging voor een volgende meeting na de barbeque bij piwi om met zijn allen te komen wokken?
XM 3.0 V6 24 Exclusive 1992
New Berlingo XTR 2009

eXantia 2.1TD 12V Inclusive 110PK
ex ax 1.1i
ex zx 1.9D
ex Xsara picasso 1.8 16V/ 2.0 Hdi
Avatar gebruiker
Stooftaker
 
Berichten: 3144
Geregistreerd: vr 16 jul, 2004 16:09
Woonplaats: Vlijmen

Berichtdoor Dagobert II » vr 27 aug, 2004 21:26

Pieter1974 schreef:...er moet het een en ander verbouwd worden,...


:!: Koolzaad! :!:
Groeten, Michaël
1.8 16v Elegance, 1999, orga 8331 CJ(31-08-1999) KRSC
Avatar gebruiker
Dagobert II
 
Berichten: 845
Geregistreerd: do 03 jul, 2003 15:28
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor Michiel Bliekendaal » vr 27 aug, 2004 23:56

HAHAHAHA

Goeie Dago!
C5 2.0 hdi Tourer Ligne Business Automaat 2009 100.000 km
CX 2.0 TRE VIP 1988 249.000 km

"Ask not what your Citroen can do for you. Ask what you can do for your Citroen"
Avatar gebruiker
Michiel Bliekendaal
"Bliek"
 
Berichten: 4111
Geregistreerd: ma 01 jul, 2002 09:15
Woonplaats: Soesterberg

Volgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten