TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor TRSarno » vr 26 jan, 2018 15:39

Ter info,
Lampje ging naar het werk branden, +/- 42 gereden, 57 ltr benzine getankt, dus officieel had ik nog 8ltr over. Reken 1:10, dus rij je >100km dan rij je :? richting gevarenzone #-o van had ik maar getankt :wink:
Citroën CX TRS 2.2 1987 _ Afbeelding
Citroen Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000 _ Afbeelding
Avatar gebruiker
TRSarno
 
Berichten: 289
Geregistreerd: do 07 sep, 2017 05:02

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Feije » vr 26 jan, 2018 18:10

Tsja de benzinemeter is opgedeeld in zes delen en gaat (bij een type 1) tot 65 liter, dus zou er nog bijna 11 liter in moeten zitten als hij bij het onderste streepje is. Ik weet niet of het ook daadwerkelijk zo werkt ;).
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 640
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » vr 26 jan, 2018 18:36

De meter is niet enorm zuiver.
Bij mijn wagen blijft de meter de eerst 250km volle tank aangeven, daarna loopt de meter geleidelijk terug overeenkomstig zoals je verwacht. Het midden is bereikt na 650-700km, wat in werkelijkheid betekent dat iets meer dan de helft is opgebruikt.

In het laatste stukje staat de meter soms eerst wat lager en dan weer iets hoger. Pas bijna op het einde van het rode gebied gaat het lampje aan en kan ik gerust doorrijden tot de meter vrijwel op 0 staat.

Mijn HDi loopt erg zuinig en vrijwel altijd hetzelfde, daarom let ik minder op de meter en tank ik altijd na 1050 tot 1100km. Dan kan er weer ca 60 liter bij. Zo wordt het nooit eng :)

Mvg. Alfred.


Edit: Ooit 1338,9 km op een tank gereden die met 62,66 liter weer vol was tot de rand =D>
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor henkr » vr 26 jan, 2018 19:25

Ik heb het vage idee dat je een poging doet om ons benzinestokers jaloers te maken Alfred? :lol:

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4366
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » vr 26 jan, 2018 19:37

Ja, mooie cijfers hè :D
Keerzijde is dat langzaam maar zeker de diesels worden verbannen.

Ik mag nog net Utrecht binnen want bouwjaar is 2001, en ook steden in België want is Euro3 (een van de weinige Xantia's).
Maar... hoelang nog?

Deze HDi is zo zuinig, zo schoon, zo laag CO2, en nog lekker snel ook. Toch geen reden om te bannen? :?

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Feije » vr 26 jan, 2018 19:46

Alfred- schreef:Bij mijn wagen blijft de meter de eerst 250km volle tank aangeven, daarna loopt de meter geleidelijk terug overeenkomstig zoals je verwacht. Het midden is bereikt na 650-700km, wat in werkelijkheid betekent dat iets meer dan de helft is opgebruikt.

Dit herken ik wel ja, behalve dat je bij mij overal het aantal kilometers wel ongeveer door de helft kunt doen :lol:.
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 640
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » vr 26 jan, 2018 20:42

Een Xantia V6 heeft altijd mijn belangstelling gehad.
Hier zie je de reden dat ik toch voor een HDi heb gekozen.

Met chipping heb ik wel meer koppel dan een V6 maar niet het vermogen.
De trekkracht is enorm maar je kan niet 'doorhalen' zoals bij een V6. Bij 3500 toeren is het over en moet je schakelen.
Dit gemis wordt voldoende goedgemaakt door een prachtig laag verbruik :D

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Feije » vr 26 jan, 2018 22:10

Alfred- schreef:De trekkracht is enorm maar je kan niet 'doorhalen' zoals bij een V6. Bij 3500 toeren is het over en moet je schakelen.

Ook mijn tct heeft dat ongeveer, maar dan bij 4500rpm. Heb alleen wel het gevoel dat er wat mis is met die van mij, want hij loopt niet harder dan 190. Na de 185 is de fut er ineens uit en zelfs na een stukje heuvelaf 198 halen zakt hij weer terug naar 193 (op de teller). En volgens Citroën zou hij toch zeker 20km/h harder moeten kunnen ;). Hij loopt ook nog steeds niet echt lekker...maar tussen de 2500 en 4500rpm mist 'ie niet veel!

Hé ik vervuil nu andermans draadje met mijn Xantia...sorry :roll:
Avatar gebruiker
Feije
 
Berichten: 640
Geregistreerd: di 11 jul, 2017 17:55

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » vr 26 jan, 2018 22:13

Deed ik ook :oops:
Mijn reactie volgt in jouw draadje.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor huiser » vr 26 jan, 2018 23:14

@Alfred
Rijd jij alleen snelweg? Ik kom met mijn hdi toch echt niet in de buurt van jouw cijfers.
Nou ben ik iemand die eigenlijk wel bijna altijd zo hard als kan optrekt, maar dan nog.
Ik rijd voornamelijk stad en 80 km wegen en ben blij met 870 km op een tank (+-61 liter).
Op een vakantie rit naar Oostenrijk kwam ik op 1050 km op 60 liter. Dat is echt uitzonderlijk voor mijn hdi.
Groet Michel (lang weg geweest)
Xantia 2 2.0 16v op lpg met comfort bollen kleur KLH
Eerder: bx 1.9tri bx 1.6tri bx 1.9d C5 2.0 hdi (lease),C5 2.0 16v op lpg, Xantia 2 break hdi 90, met 1A bollen orga 8359 EYCC
http://www.temjingles.com
Avatar gebruiker
huiser
 
Berichten: 550
Geregistreerd: di 10 jan, 2012 15:11
Woonplaats: Medemblik

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » za 27 jan, 2018 09:01

Sorry TRSarno, ik ben weer je draadje aan het vervuilen :oops:

@Michel
Welkom terug. Ja, het grootste deel is snelweg en weinig stadsverkeer.
De HDi-110 is ook volgens fabrieksopgave net ietsje zuiniger dan de 90.

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor TRSarno » ma 29 jan, 2018 19:40

Alfred- schreef:Sorry TRSarno, ik ben weer je draadje aan het vervuilen :oops:

Hey MOD, waar is die bezem :lol:
Citroën CX TRS 2.2 1987 _ Afbeelding
Citroen Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000 _ Afbeelding
Avatar gebruiker
TRSarno
 
Berichten: 289
Geregistreerd: do 07 sep, 2017 05:02

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Jochem » di 30 jan, 2018 23:06

Hmm, waar heb ik die ook alweer liggen? #-o
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Avatar gebruiker
Jochem
Moderator
 
Berichten: 5137
Geregistreerd: zo 14 dec, 2008 14:28
Woonplaats: Zwolle

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor Alfred- » wo 31 jan, 2018 00:25

Je laat alles over aan een ander.
Ik heb al voor je geklaagd en Jochem moet het voor je opruimen :P

Mvg. Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-
 
Berichten: 2525
Geregistreerd: vr 02 jul, 2010 19:16

Re: TRSarno Xantia 20i-16V Excl. Aut.

Berichtdoor TRSarno » zo 04 feb, 2018 19:18

Zo even een update, de 1e 5000km zitten erop, en ik ben super :D tevreden over de wagen!
Ik ben niet zo'n agressieve rijder (ook niet lui) en de automaat schakelt goed en snel. Ik heb het nu het gevoel dat de bak toch sneller reageert als in het begin, een beetje los begint te komen. Verder is het met de cruisecontrole is het dan ook heerlijk rijden zo'n automaat, vooral op de lange stukken.

Sensor
1 nadeel dat ik nu ben tegen gekomen is dat de km-teller soms wegvalt. Dat is niet zo'n probleem omdat ik op de toerenteller kan zien hoeveel km's je rijd. Wel is de km-stand niet meer accuraat en heb daarom eigenlijk veel meer dan 5000km gereden. Ondertussen ben ik er achter dat het een (bak)sensor betreft, en die zal vervangen worden. Dit probleem verklaard ook het jojo effect en het (:roll: denk ik... hogere) verbruik. Dus het kan nog beter :D

Oliepijl
Verder stond het oliepijl niet te laag volgens de pijlstok (precies in het midden), maar bij starten bij koud weer en als ik net gereden had kwam het symbool toch naar boven. Ondanks dat men zei het is bekend dat de sensor niet echt nauwkeurig zou zijn? Voor mij [-X , dat signaal is er niet voor niets. Ik heb ik toch maar een liter olie aangeschaft en steeds een beetje olie erbij gedaan na elke rit. Teveel is ook niet goed! Gereden, en weer gekeken totdat het niveau op ¾, net boven het midden. Daarna heb ik :P geen lampje meer gezien, en zo hoort het ook! Zat me toch niet lekker.

LM velgen
Ondertussen een paar mooie LM (iets dondkerdere velgen) gescoord die toevallig ook van zilveren een Xantia af kwamen. Moeten nog worden voorzien van zomerbanden en wax. Ben zelf ook benieuwd hoe dat zal gaan staan.

Als het weer wat beter wordt dan ga ik hem verder bekijken en eventueel "what to do" of niet :wink:
Citroën CX TRS 2.2 1987 _ Afbeelding
Citroen Xantia 20i-16V Exclusive Aut. 2000 _ Afbeelding
Avatar gebruiker
TRSarno
 
Berichten: 289
Geregistreerd: do 07 sep, 2017 05:02

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten