Feije's Activa Turbo CT

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Feije's Activa Turbo CT

Berichtdoor Feije » di 22 aug, 2017 17:36

Goeiemiddag allemaal,

Ik ben Feije, en ik heb een Xantia Activa Turbo CT uit november '96. Sommige van jullie kennen me misschien van het Citroënforum, waar ik al een paar maanden een draadje heb over die Xantia. Ik probeer momenteel airco in te bouwen. Alle onderdelen heb ik uit een donor-Activa van oktober '96 gehaald. Meer daarover valt eventueel hier te vinden: https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 5/#2013167
Zonet probeerde ik alles elektrisch aan te sluiten om te kijken of het werkt. Helaas kwamen er twee problemen naar voren:
1. De nieuwe kachelmotor deed niets. In de donor werkte die prima, zoals het hoort ging die draaien zodra de motor was gestart. Bij mij nu helaas niet. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Volgens mij stuurt dat computertje bovenop het kachelhuis het aan. Welke parameters moeten nog meer kloppen?
2. De ventilators bij de radiateur gingen niet draaien als ik op het aircoknopje drukte. Volgens mij horen ze dat wel te doen. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Ik heb de (beide? :?) bitron-modules uit de donor overgezet, en ook dit werkte in de donor gewoon zoals ik verwachtte.
Het is weliswaar een zootje zoals ik alles heb aangesloten, maar aan iedere stekker zat gewoon wat eraan hoorde te zitten bij die hele airco-kabelboom. Volgens mij zouden die bovenstaande dingen gewoon moeten werken...
Afbeelding

EDIT: Even een foto van de andere kant, waar de meeste relevante dingen zaten:
Afbeelding
Feije

Re: Airco inbouwen

Berichtdoor Alfred- » di 22 aug, 2017 18:24

Ik heb grote bewondering voor je (over?)moed =D>
Sommigen gingen je vooraf met dezelfde plannen, maar ik heb nooit een voltooid werk gelezen. Mogelijk ben je de eerste die ook echt tot uitvoering komt. Ofwel, ik denk dat niemand op het forum deze ervaring heeft.

Hoe ga je te werk, alles overzetten inclusief bedrading, of volg je het schema van een Xantia met airco en vul je alles aan wat ontbreekt? Wordt het alleen airco aan/uit of met complete klimaatcontrol?

De airco zit namelijk verweven in heel veel delen, tot aan het temperatuurbeheer van de motor toe. Bij de HDi zelfs in de software van het motormanagement, bij de TCT weet ik dat niet.
De bitron waar je over spreekt heeft een input vanuit de airco-computer. De bitron zit ahw op het einde van het circuit, zeg maar voorbij de airco en voor de ventilatoren, je probleem moet je dus voor de bitron zoeken. De ventilator uit het dashboard wordt door de aicocomputer/klimaatcontrol aangestuurd.

Heb je alle sensoren geplaatst? Zijn er dacht ik 5 in de cabine alleen al inclusief het kleine roostertje met ventilator voor de feedback informatie.

Misschien dat ik je in de schema's wat kan helpen, maar dan is eerst meer toelichting nodig van wat je gedaan hebt.

Heel veel succes, Alfred.
Xantia break HDi 110+ (2001)

UFO’s bestaan, alleen hun herkomst klopt niet.
Alfred-

Berichtdoor Feije » di 22 aug, 2017 18:49

Dankjewel!
Ik zet alles over van die donor. Die had climate control, dus het is de bedoeling dat die van mij dat binnenkort ook heeft ;).
Ik heb het motormanagement van die donor wel meegenomen en zou eens kunnen proberen die aan te sluiten, maar volgens mij is dat precies dezelfde als mij eigen. Ik zou het wel kunnen proberen natuurlijk...
De bitron-module voor de ventilators (onder de linker koplamp toch?) heb ik overgezet,m aar blijkt dezelfde te zijn. In dezelfde kast als het motormanagement zit nog iets waar "bitron" op staat, en die verschilde wel. Bij de donor was het een bruin kastje en bij mij een zwarte. Ik heb die overgezet.
Ik heb alle sensoren geplaatst, dat was ook mijn eerste ingeving toen ik problemen kreeg. Ze zitten weliswaar niet op de plekken waar ze horen te zitten, maar dat zal weinig uit maken toch? Ik heb de ventilator gewoon op "max" gezet. Ik merkte trouwens wel dat die sensor achter het roostertje naast het klokje begon te brommen toen ik de Xantia op contact zette. Leek ook een soort ventilatortje, maar wat het precies is weet ik eigenlijk niet. Het leek in ieder geval te werken ;).
Feije

Berichtdoor bthomas » di 22 aug, 2017 18:51

Heb je dan ook de complete kabelbomen overgezet?
bthomas

Berichtdoor Alfred- » di 22 aug, 2017 19:00

Even puntgewijs:

Ik zet alles over van die donor. Die had climate control, dus het is de bedoeling dat die van mij dat binnenkort ook heeft .
Ik heb het motormanagement van die donor wel meegenomen en zou eens kunnen proberen die aan te sluiten, maar volgens mij is dat precies dezelfde als mij eigen. Ik zou het wel kunnen proberen natuurlijk...

De software kan verschillen, dat zie je aan de buitenkant niet.

De bitron-module voor de ventilators (onder de linker koplamp toch?) heb ik overgezet,m aar blijkt dezelfde te zijn. In dezelfde kast als het motormanagement zit nog iets waar "bitron" op staat, en die verschilde wel. Bij de donor was het een bruin kastje en bij mij een zwarte. Ik heb die overgezet.

Heb je ook de draadboom compleet overgezet, anders mis je mogelijk verbindingen.

Ik heb alle sensoren geplaatst, dat was ook mijn eerste ingeving toen ik problemen kreeg. Ze zitten weliswaar niet op de plekken waar ze horen te zitten, maar dat zal weinig uit maken toch?

Nee, maakt voor de werking niet uit. Voor precies temperatuurbeheer misschien wel wat.

Ik heb de ventilator gewoon op "max" gezet. Ik merkte trouwens wel dat die sensor achter het roostertje naast het klokje begon te brommen toen ik de Xantia op contact zette. Leek ook een soort ventilatortje, maar wat het precies is weet ik eigenlijk niet. Het leek in ieder geval te werken .

Deze meldt terug aan de computer wat het resultaat van alle aansturing is, ofwel de actuele temperatuur in de cabine.
Je zou hem niet moeten kunnen horen, mogelijk is er iets mis met het ventilatortje of zit er iets tegen het draaiende gedeelte aan.

Mvg. Alfred.
Laatst bijgewerkt door Alfred- op di 22 aug, 2017 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Alfred-

Berichtdoor jantje1948 » di 22 aug, 2017 19:01

Heb je de sensors uit het thermostaathuis overgezet?
Ik weet dat bij mijn 2.0 16v de airco wordt uitgeschakeld als de koelwater temperatuur boven de 110 komt.
Wordt allemaal aangestuurd door de sensors via de bitron.
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
jantje1948

Berichtdoor Alfred- » di 22 aug, 2017 19:05

Jantje, dat doen niet de sensoren zelf maar de software die deze sensoren leest.

Alfred-

Berichtdoor jantje1948 » di 22 aug, 2017 19:22

Uiteraard, maar die software heeft wel de info van de juiste sensors nodig!
Ex: 2cv, Renault 4, traction 1938, DSspecial, DS 23ie BVH, GS special, Austin princess 2300, CX 2400 break, BX 1.9RD, CX 2.5 TRD, XM 2.0 16v, MGB, MGC, DS 21ie BVM, Saxo 1.1i.
jantje1948

Berichtdoor Feije » di 22 aug, 2017 19:24

De kabelboom naar die bitron-module heb ik helaas niet...ik zal eens aan de man van die donor vragen of hij een foto kan maken van de stekker. Er misten bij mij inderdaad wel contactjes...
De sensoren in het thermostaathuis zijn als het goed is inderdaad hetzelfde. Ik weet dat die uit mijn donor was overgezet naar een andere Xantia TCT zonder airco ;).
Feije

Berichtdoor Feije » di 22 aug, 2017 19:35

bthomas schreef:Heb je dan ook de complete kabelbomen overgezet?

Nee alleen wat er bij mij niet zat. Dat bleek maar één kabelboompje te zijn dat over het kachelhuis richting dat computertje daar bovenop loopt, waar alle temperatuursensoren ook in zitten. De stekkers waarop dat boompje aangesloten zit zaten er bij mij gewoon (waarvan eentje niet gebruikt werd), en de stekkers van de aircopomp en de filter-droger zaten er ook gewoon. Die zaten ook aangesloten bij het testen (maar de multiriem zit nog niet om de pomp).
Feije

Berichtdoor Alfred- » di 22 aug, 2017 19:39

Dan denk ik dat je de focus nu moet leggen op die draadboom en het motormanagement.

Misschien is het handig als je de draden op de aircopomp even aftap om een 12V lampje aan te sluiten. Kun je zien wanneer de pomp bekrachtigd wordt. Het aandrijfwiel draait altijd, zodra spanning op het magneetcontact komt gaat de pomp ook meedraaien. Je zou die tijdelijke aansluiting kunnen maken met die blauwe draad aftakkingen die je op de kabel kan knijpen (moet je later de draad even weer inkitten of aftapen om corrosie te voorkomen).

Edit: ik zie nu je vorige post. Controleer of je geen verbindingen mist. Elke draad in de draadboom die niet nodig was in de uitvoering zonder airco is waarschijnlijk ook niet aanwezig. Ook al lijkt de draadboom gelijk. Ofwel, per stekker het aantal draden controleren en vergelijken met de donor.

Succes, Alfred.

Alfred-

Berichtdoor jantje1948 » di 22 aug, 2017 19:54

Draadbomen kunnen hetzelfde lijken, ook als ze niet hetzelfde zijn!
jantje1948

Berichtdoor henkr » di 22 aug, 2017 20:18

Wat ik nog niet gelezen heb: Is het systeem al gevuld met koelmiddel?
Het lijkt me dat gezien de toestand waarin de auto er nu bij staat je niet eventjes naar een airco-vulstation rijdt?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
henkr

Berichtdoor Feije » di 22 aug, 2017 20:24

Eh, dat wordt lastig ja...
Afbeelding
Inmiddels mist er nog iets meer af.
Het systeem zit er nog niet eens in. Ik wou vooral kijken of het systeem elektrisch in ieder geval wel werkte, en dat blijkt nog niet zo te zijn. Heb niet zoveel zin om bv het kachelhuis en de radiateur eruit te slopen als het niet gaat werken...al ga ik er natuurlijk wel van uit dat het (uiteindelijk) goed komt!
Kan ik er wel van uitgaan dat de kabelboom in het interieur gewoon degene is die ik moet hebben? Lijkt mij een veilige aanname, omdat die stekkers die er niet hoefden te zitten er anders ook niet hadden gezeten toch?
Feije

Berichtdoor jantje1948 » di 22 aug, 2017 20:37

Er zit een trinary switch in het airco systeem. Als de druk te hoog of te laag is doet hij het niet...
jantje1948

Volgende

Keer terug naar Algemeen