De Break van NdeJ

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » vr 07 apr, 2017 12:33

Het zit ook niet mee! :( Vorige week net een nieuwe midden- en einddemper onder de Break, hoorde ik een metalig gerammel onder de auto. Zal wel een loszittend hitteschild zijn, dacht ik. Nou mooi niet dus, toch maar even naar de garage gereden, waar bleek dat dus ook de katalysator kapot is. Kosten: een slordige 400 euro. Maar goed, dan hoeven we de eerste jaren niet weer, zullen we maar zeggen.

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor Albert » za 08 apr, 2017 09:41

Balen Nico, maar voorlopig doe jij hem niet meer weg! :wink:
Drie liter V-zesje (4) en Saxo vts.
Avatar gebruiker
Albert
 
Berichten: 957
Geregistreerd: ma 10 maart, 2003 23:45
Woonplaats: Veluwezoom

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » za 08 apr, 2017 10:16

Nee, dat was ik ook niet (meer) van plan, Albert. Alleen komen de onkosten me een beetje te snel achter elkaar. Maar goed, wat gedaan is, is gedaan. De Heuliezhoek zal ik even moeten uitstellen, er zit een verse APK op :D , dus dat kan wel even wachten.

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor slimenslecht » za 08 apr, 2017 21:33

NIco, Nico, Nico...

Vraag de oude (defecte en rammelende) kat even mee, ik wil hem graag van je hebben (ergens op 13 mei ofzo).

Ik heb namelijk nog een kat van een 1.8 liggen die ik dan kan verbouwen tot een kat voor een 2.0.

Overigens rammelde mijn kat ook, vervolgens blijkt dat er in een originele kat 2 blokken monoliet zitten. Het achterste blok was bij mij kapot gerammeld en in stukken in mijn middendemper en einddemper verdwenen. Deze raakten verstopt en heb ik weer ontstopt, toen zag ik dat het voorste monolietblok nog in de kat zat.

Bij de APK deed deze kat een CO meting van 0,1% en dat mag maximaal 0,3% zijn. Dus goedkeur met een halve kat.

Bij mijn vorige kat was deze geheel leeggerammeld zonder dat dit tot verstoppingen heeft geleid, dat kan dus ook.(toen was CO percentage 0,9%)
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3555
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » zo 09 apr, 2017 00:13

Is goed Ben, ik neem hem voor je mee.

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor slimenslecht » zo 09 apr, 2017 00:44

Bedankt alvast.
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
Avatar gebruiker
slimenslecht
 
Berichten: 3555
Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 11:43
Woonplaats: Schagerbrug naast Chicago N-H

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor henkr » zo 09 apr, 2017 07:21

De kat vervangen lijkt me een redelijke straightforward job, maar de hele kabel van de lambdasonde zal los moeten.
Die van mij is een keer in de garage vervangen en als ik het goed zie hebben ze toen de kabel doorgeknipt en vlakbij de kat weer aan elkaar gesoldeerd, een methode waarbij ik niet sta te juichen van vreugde. :(
Het traject van de originele kabel is nogal ingewikkeld, hij loopt deels door de benzineleidingkoker over het subframe rechts om vervolgens een route naar links te kiezen en uiteindelijk ergens richting luchtfilter op de bestaande stekkers aangesloten te worden.
Wil je dus die kabel in zijn geheel demonteren en monteren dan ben je meer tijd kwijt dan met het vervangen van de kat.:)

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4366
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor trxke » zo 09 apr, 2017 11:40

Ik heb de kat +lambdasonde enkele jaren terug bij mij 1.8 16v vervangen, weet niet of dit zo anders is als bij de 2l 16v.
Maar de kabel aan de sonde zelf is een 30tal cm lang met een stekker die je dan gewoon inplugd op de stekker in de kabelboom, het vervangen zelf kan wel wat tegenslaan als je de boutjes niet goed los krijgt en de aansluiting kat <-> demperpijp kan ook wat wringen, als je de demperpijp ook vervangt is dit geen probleem (maar die was juist vervangen dacht ik, en dan wil je die niet beschadigen).
De Bosal kat zelf koste mij 125 euro, nu heb ik er juist 1 gekocht voor de TCT en die koste mij 81,61 euro gloednieuw.
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
Avatar gebruiker
trxke
 
Berichten: 340
Geregistreerd: ma 12 maart, 2012 13:37
Woonplaats: België

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » di 27 jun, 2017 11:27

Maar weer even een update. Vorige week reed ik op de snelweg van werk naar huis, begint de stoplamp te branden! Verstandig of niet , maar ben toch doorgereden. Eenmaal thuis, bleek dat de lhm er uitspoot. Gelijk naar de garage gereden, inmiddels zonder stuurbekrachtiging, waar geconstateerd werd dat er één of meerdere (hogedruk?)leidingen gaar waren. Is inmiddels gerepareerd, nieuwe leidingen er op en kan volgens de monteur weer 18 jaar mee. We wachten het af. Was wel weer 353 euries. Ik heb nu in een half jaar tijd een slordige 1800 euro aan onderhoud aan de auto besteed. :shock: De liefde gaat ver, zullen we maar zeggen....

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor henkr » di 27 jun, 2017 11:40

Welke leidingen waren er aan de beurt Nico?

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4366
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » di 27 jun, 2017 11:48

Ik heb het hem gevraagd, het waren leidingen vanaf een verdeelblok, maar vraag me niet welke. Op de rekening stond "diverse hydraulische leidingen".

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor henkr » di 27 jun, 2017 12:49

Dat klinkt als de klus die ik vorig jaar preventief gedaan heb: 3 van de 4 leidingen op de "vanne de sécurité "

Afbeelding

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4366
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor NdeJ » di 27 jun, 2017 12:56

Zitten die zo'n beetje onder het lhm vat? Dan zijn het die dus.

Groet, Nico
Xantia 2.0i 16v break `99
ORGA 8241, KPKD
Leerpakket, lmv Castellet

Gehad: 4 x 2cv, 3 x ds, 3 x ax, 1 x bx, 1 x zx
1 x Visa ( GT ), inmiddels 3e xantia
NdeJ
 
Berichten: 1185
Geregistreerd: zo 10 sep, 2006 19:30
Woonplaats: Oudehaske

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor henkr » di 27 jun, 2017 15:33

Klopt !

Dat betrof de dikke leiding van HD-regelaar naar "vanne"

Afbeelding

En een dunne naar de voorvering en eentje naar het remventiel:

Afbeelding

Gelukkig was de leiding naar de achtervering nog keihard (wel een extra moertje op de nippel voor als ie nog eens los moet):

Afbeelding

Groet Henk
"la meilleure voiture française jamais construite"
Xantia 2.01 16V break exclusive automaat orga 8352 U7 kleur EKQD
Avatar gebruiker
henkr
 
Berichten: 4366
Geregistreerd: zo 10 jul, 2011 19:42
Woonplaats: Eelde

Re: De Break van NdeJ

Berichtdoor Timo1990 » di 27 jun, 2017 18:20

Apart zeg, die stuurbekrachtigingsleiding hoor je wel vaker, die is in een andere fabriek gemaakt. De rest hoor je zo goed als nooit dat die bij een Xantia slecht zijn.
Mijn Citroen foto's & gespotte Citroen's etc.
______
Renault Mégane Estate 2015 wit
Renault Espace 1000 TSE 1986 groen
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
CX 22 TRS 1986 wit
BX 16 TZI 1991 wit
1/6 BX 14 blauw
Avatar gebruiker
Timo1990
 
Berichten: 2068
Geregistreerd: za 28 maart, 2009 21:44
Woonplaats: Heelsum

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten