LPG forensracer

Alles wat niet in de andere categorieen past.

LPG forensracer

Berichtdoor mvh » wo 09 mei, 2012 21:21

Zo, na wat adviesvragen een jaar geleden (wat is uitgelopen op een XM) en een jaar afwezigheid weer even terug op dit forum:

Recentelijk heb ik de Xantia van jebbers overgenomen, een 1B met 244000 km op LPG. In een vorig leven moet het een lease zijn geweest, want er staan gegevens van een leasemaatschappij in het onderhoudsboekje, van de eerste eigenaar dus. De auto is optisch nog in behoorlijk goede staat, motorisch lijkt hij ook nog wel mee te kunnen. Ik heb er alweer 1000 km mee gereden, ik ga om te beginnen eens kijken hoe het oliepeil zich houdt. Ik was eigenlijk niet van plan de hele buurt te gaan bevuilen met een lekke auto...

In ieder geval is hij qua kilometerkosten voordelig: ik kan mijn andere auto erbij aanhouden. Dat is, gesteld dat ik niet voor grote uitgaven kom te staan.

De eerste post is al binnen: omdat het een latertje werd op de dag dat ik 'm ophaalde ben ik maar met gezwinde spoed naar huis gekacheld. Het was ook niet eerlijk geweest als ik met mijn snelheid helemaal geen bekeuring had gekregen op de hele 200 km naar huis...

Afbeelding
1B 1.8i 16v LPG
Afbeelding
mvh

Re: LPG forensracer

Berichtdoor Breeze » wo 09 mei, 2012 21:32

Welkom terug op het forum en veel geluk en plezier met de Tentation.

Wat is er met de XM gebeurd?

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor mvh » do 10 mei, 2012 19:33

Die XM is in duizend stukjes, denk ik. Die had ik voor de vakantie gekocht, wat verbeteringen toegepast (dingen zoals een dashboardkastje gerepareerd) met het idee na de vakantie ermee verder te gaan. Echter, de aircopomp liep stuk dus toen was die auto nog maar van weinig waarde - ik was er inmiddels wat aan gehecht, maar voor ieder ander was het gewoon een ouwe Citroën. Ik kreeg er dus nog 100 euro voor van een sloper, uiteindelijk is hij naar iemand van het CiFo gegaan die nog wat extra wilde geven voor de bijna volle brandstoftank. Vorige week zag ik op dat forum diverse XM-onderdelen die van die van mij afkomstig moeten zijn...

Ik had toen geen regulier werk dus was het aanhouden van een zware auto niet zo goed te verantwoorden, en het investeren van meer dan de dagwaarde in een nieuwe aircopomp ook niet.

Woordgrapje met de snoepjes die ik bij mijn tankstation krijg:
Afbeelding
1B 1.8i 16v LPG
Afbeelding
mvh

Berichtdoor Chinco » do 10 mei, 2012 21:21

Welkom terug, M.
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Chinco

Berichtdoor mvh » ma 14 mei, 2012 12:34

Een kort proefritje lijkt erop te wijzen dat hij z'n verse olie wel lekker vond. Ook is weer gebleken dat er een 1:1 kans is dat ik de carterplug in mijn lekbakje laat vallen, maar dat went wel. Hij loopt al/nog bijna 200, alleen weet ik niet of dat wel met mijn huidige banden mag (ik heb even winterbanden vóór, want ik wil proberen of die beter remmen dan de andere)...

Vandaag ben ik weer met mijn ander auto naar 't werk, sommige mensen (Chinco? ;)) denken dat je dat niet overleeft maar het is ook wel weer eens fijn om contact met de weg te hebben :twisted:. Alleen moet ik vanmiddag voor vertrek wel even de olie peilen want het onboard peilstokje gaf 'min' aan...

Wel heb ik nog een vraagje: het blijkt dat mijn auto al is voorzien van SC-MAC, want hij stort niet vanzelf neer. Ik dacht dat hij dat wel meteen zou doen als je de hoogtehendel omlaag zet. Bij mij moet de motor lopen, anders gaat hij niet omlaag. Is dat normaal?
1B 1.8i 16v LPG
Afbeelding
mvh

Berichtdoor Breeze » ma 14 mei, 2012 12:39

Ja.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Jochem » ma 14 mei, 2012 13:54

En winterbanden remmen onder de huidige weersomstandigheden niet beter dan zomerbanden. Bovendien vreet je ze op met dit warmere weer, zeker aan de voorzijde.
GSA Spécial '81 - Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X '93 - Rouge Furio (in ruste)
Xantia 1.8i 16v SX '97 - Rouge Hermes
Xantia 2.0i 16V VSX '93 - Gris Quartz
C5 Break V6 Exclusive '02 - Gris Fulminator
Ex: BX Chic '91, Saxo 1.4i Sport '98
Jochem
Moderator

Berichtdoor Chinco » ma 14 mei, 2012 20:16

Allicht remt dat beter dan het brandhout dat eronder zat.

Dat "contact met de weg" mag je van mij houden. Morgen met een Mini Countryman naar Bremen, ik gruw er nu al van.
Chinco

Berichtdoor mvh » ma 14 mei, 2012 20:36

'Brandhout' is wat sterk, 't is vooral mijn snelheid ben ik bang. Misschien ligt het ook wel aan de breedte, 205 mm versus 175 op een zwaardere auto is natuurlijk ook wel een hele stap. Ik denk ze dan ook te vervangen door 185's, maar dat is op 5.5j wel een beetje lelijk, dan staan ze bol :)
1B 1.8i 16v LPG
Afbeelding
mvh

Berichtdoor Jochem » wo 16 mei, 2012 13:30

Chinco schreef:Allicht remt dat beter dan het brandhout dat eronder zat.

Dat "contact met de weg" mag je van mij houden. Morgen met een Mini Countryman naar Bremen, ik gruw er nu al van.
Kort offtopic: Beviel het? Toen je me gisteravond voorbij reed leek het wel mee te vallen, of kwam dat omdat je de stal rook? :P
Jochem
Moderator

Berichtdoor Chinco » wo 16 mei, 2012 19:10

Je keek nogal verbaasd dat er een Mini Countryman naar je toeterde. ;-)

Och, er zit pit zat in, maar 't zuipt navenant. 1:11,9 volgens de BC, voor een DIESEL! Beetje stuiterig, hoofdsteun zit irritant ver naar voren en de beenruimte voor het rechterbeen is net niet prettig. Net iets beter dan een A4, ruim iets beter als een Punto. Grote plus voor de huurauto's van de laatste tijd is dat je er een usb-stick in kunt plempen, dus altijd (je eigen) muziek bij je.
Chinco

Berichtdoor Jochem » wo 16 mei, 2012 21:04

Ja, vindt je 't gek :P Tot ik een ongeschoren type van over de IJssel achter het stuur herkende :P En tsja, raambediening op de middenconsole, dat hoort toch niet meer...

Anyway, terug naar LPG.
Jochem
Moderator

Berichtdoor Chinco » wo 16 mei, 2012 21:39

Jochem schreef:ongeschoren type
Ho ho, dat noem je netjes een baard... ;-)
Chinco

Berichtdoor mvh » wo 16 mei, 2012 21:43

Ik heb ook eens in een Mini gereden, een 'gewone' Cooper S toen mijn broer die in bruikleen had. Dat moet dan premium voorstellen... mijn huidige Xantia kan natuurlijk niet tippen aan een XM uit 1994, maar toch is het materiaalgebruik zeker niet minder. Mijn mening over die Mini: zware koppeling, veel te licht stuur, en oncomfortabel stuitergedrag. En dan was er nog het knipperlichtrelais: het leek wel een hamertje... Het was een verademing om weer in mijn (206) GTi te stappen, die is ook stevig afgeveerd maar naar mijn mening toch beter in balans.

De eerste -en voorlopig enige- cosmetische upgrade is al gedaan: het vervangen van mijn voorste kentekenplaat. Bij mij voor het eerst niet in dikke letters, maar nu weer zonder trekhaakschade.

Zojuist heb ik wat plaatjes geschoten, het vergelijkingsmateriaal staat erbij. Een XM vind ik toch wat sjieker :). Er zijn wel twee opmerkingen: de Xantia is niet gewassen, in tegenstelling tot de 206/XM op deze foto's, en het rechter voorportier van de XM was in het echt niet meer hoogglans.

Afbeelding

Afbeelding
Peugeot 206 GTi by Maarten van Heek, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding
Citroën XM by Maarten van Heek, on Flickr
1B 1.8i 16v LPG
Afbeelding
mvh

Berichtdoor jebbers » di 22 mei, 2012 23:14

Had het topic nog niet gezien maar veel geluk gewenst met de auto. Nieuwe olie was geen overbodige luxe denk ik en die plaat staat hem ook goed.
jebbers

Volgende

Keer terug naar Algemeen