trxke's 1.8i 16V Break

Alles wat niet in de andere categorieen past.

trxke's 1.8i 16V Break

Berichtdoor trxke » ma 12 maart, 2012 13:58

Hallo,
Mijn naam is Kris ik ben 37j een woonachtig te Berlaar (Belgie)
Sinds m'n 16j werk ik aan Citroën CX en sinds m'n 18 rijdt ik er ook dagelijks mee.
Omdat m'n dagelijkse CX ('88er) na 13j dagelijks gebruik voor een complete restoratie staat en dus geruime tijd uit het verkeer zal worden genomen zoek ik een waardige vervanger.
Een XM Break TCT heb ik al gehad en dit was voor mij niet wat ik er had van verwacht, zodat ik nu voorzichtig op zoek ben naar een Xantia Break benzine.
Ik ben niet thuis in de Xantia wereld daarom heb ik mij aangemeld op jullie forum, en hoop hier over de Xantia veel te leren.

Ik heb ondertussen hier en daar op het internet al wat gelezen en denk dat ik wat mij betreft best af ben met de 20i 16v liefst zou ik een xantia hebben met de "nieuwe" neus met relatief weinig km verder is een automatische airco en deelbare achterbank een must.

In Belgie zijn er op dit moment bitter weinig 20i 16v's te koop dus kijk ik ook op de Nederlands markt.
Zo vind ik Xantia's in de SX/VSX en Exclusieve uitvoering kan mij iemand vertellen wat hier het verschil in is?
Aangezien de Xantia wereld kompleet nieuw is voor mij zijn natuurlijk alle tips welkom.

Alvast bedankt voor jullie reactie's!
Xantia 2.0i Turbo CT Break '98
Xantia 1.8i 16v Break '99
CX Prestige Injection '77
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 TRS '88 Verkocht met spijt in het hart.
CX 22 RS Break '88
trxke

Re: Aankoop Xantia Break

Berichtdoor Breeze » ma 12 maart, 2012 14:54

Welkom op het Xantiaforum Kris
Het Type 2 (met de nieuwe neus vanaf 1997/98) met de 2,0i 16V motor heeft een hele goede naam. Het blok is bij normaal gebruik goed voor vele tonnen aan km's.
Tips voor de verkoop en testrit staan hier: De Testrit

trxke schreef:Zo vind ik Xantia's in de SX/VSX en Exclusieve uitvoering kan mij iemand vertellen wat hier het verschil in is?

SX is de basisuitvoering en VSX komt overeen met Executive, alleen heette het zo bij de types 1a en 1b. Er zijn hier mensen die dat exact weten, dus als ik het hiermee mis heb, dan horen we dat vanzelf :wink: .
"Automatische" airco voegt niet veel toe aan airco, maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

Een goede zoekplaats voor tweedehands is: Gaspedaal, waar het volledige aanbod van alle NL okkasie-websites wordt verzameld.

Succes met de zoektocht.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor vintage » di 13 maart, 2012 00:38

Hoi Kris,

blij nog eens een Vlaming bij te hebben op het Xantia-forum !

Veel succes met je zoektocht naar een break.
Ik ben zelf intussen aan m'n 4de exemplaar bezig, telkens break, wel allemaal diesels.
Voor benzine zal je idd beter in Nederland zoeken, maar aarzel niet om ook in Frankrijk (via 'leboncoin') of in Duitsland (via 'mobile.de') eens rond te neuzen. Al was het maar om een beter idee te hebben van de prijs/aanbod verhouding. In Duitsland en in België zijn ze net iets goedkoper, in Frankrijk en Nederland wat duurder. Benzine is gemakkelijker te vinden met een lage km-stand.
Mijn nieuwste aanwinst komt uit Frankrijk. Import is best te doen, al heb ik wat werk gehad met de papieren.

Alvast 2 aandachtspunten bij de breaks : roest op de naad in de dorpel als je de portier li-achter opent, en breuken in de bedrading naar de kofferklep. Geen onoverkomelijkheden, maar je kan er maar beter op letten.

groetjes,

Bart
Altijd Bijzonder Citroen Rijden
XANTIA break hdi bleu leman 1-BRC-176 Vintage
GSA X3 blanc 343-ALB at work
AMI 6 vert jade OBC-746 l'ami du docteur
vintage

Berichtdoor slablaadje » di 13 maart, 2012 13:37

Voor meer informatie over de uitvoeringen kun je misschien het beste op autoweek.nl kijken.
De Exclusive uitvoering is de mooiste uitvoering (uit mijn hoofd met regensensor, etc.).

Moet het een automaat zijn of is handgeschakeld ook goed? De automaat is een AL4 bak die nog weleens voortijdig stuk gaat doordat er geen oliewissel plaats heeft gevonden :? Goed controleren tijdens een proefrit dus!

Om de kilometerstand aan te tonen hebben we in Nederland een NAP, hierin staat of de kilometerstand realistisch is.

Ergens op dit forum slingert ook nog wel een lijstje rond met tips als je een proefrit gaat maken met de auto :D
Ex: 1999 Xantia 1.8i 16V HB automaat G3
Ex: 2000 Xantia 2.0 HDI 110 Break
Ex: 2005 Peugeot 307 SW Pack 1.6 G3
Ex: 2006 Renault Laguna 2.0 DCI 150
Nu: 2007 Chevrolet Epica 2.5 Executive Aut. (G3)
slablaadje

Berichtdoor Breeze » di 13 maart, 2012 13:41

slablaadje schreef:Ergens op dit forum slingert ook nog wel een lijstje rond met tips als je een proefrit gaat maken met de auto :D

Kijk eens goed in mijn posting :idea: .

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor trxke » di 13 maart, 2012 14:00

Hallo ,

Dank voor de reactie's.
In Nederland staat er idd veel meer te koop dan hier bij ons.
In de eerste plaats ben ik opzoek achter een wagen met Belgische papieren omdat dit mij een hoop administratie en tijd bespaard.
In 2003 heb ik m'n '84 CX GTi Turbo uit Frankrijk ingevoerd , dit is uiteindelijk volgens Belgische termen "vlot" verlopen, echter heb ik meerdere verhalen gehoord dit dit meestal niet zo gaat (gelijkvormigheidsprocedure's die maanden aanslepen).
Nu heb ik mij laten vertellen dat als je bij de wagen een Europees gelijkvormigheidsattest krijgt dat het invoeren en inschrijven niet lang en moelijk hoeft te zijn, hoe verliep dit bij jou Bart?

Ik zoek een handgeschakelde xantia met automatische airco en wil ook graag een interieur met houtinleg, electrische ramen, hoofdsteunen achteraan, ik verwacht dat dit niet op de standaard SX zit?
Voor de rest moet het een vrij vlotte auto zijn met genoeg kracht onderin zodat de motor niet in de toeren gejaagd moet worden om vlot vooruit te komen, het moet nu ook geen racemachine zijn.
Om een idee te geven rij ik dagelijks met een CX 22TRS('88) en die motor voldoet prima aan mij eisen, m'n broer heeft een BX19TRS Break ('92) die motorisch volledig gereviseerd is en prima rijdt, wat mij betreft is de wagen aan de slome kant ik wil dus een vottere auto.
Daarom denk ik dus aan de 20i 16V en verwacht dat de 18i 16v te weinig kracht heeft onderin, wat zijn jullie bedenkingen en ervaringen?
Verder vraag ik mij af of het verstandig is om een Xantia te kopen met meer dan 200000 km?
Hoe zit het dan met de slijtage van de aandrijflijn /ophanging/stuurinrichting enz?
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor Lbarré » di 13 maart, 2012 22:12

Wel in België zijn er wel niet zoveel echte "Exclusive" Xantia's :cry:
Merendeel, vanaf 1998, zijn SX afwerking en met of zonder opties. ABS, electrische ramen vooraan en hoofdsteunen achteraan waren wel steeds standaard in deze versie maar dan wel standaard geen airco (zelf geen automatische) :oops: .
Een voordeel is wel dat er enorm veel Xantia's van het speciale model "Collection" werden verkocht.
Hier was dus wel bijna alles op zoals op de Exclusive, behalve enkele "details", zoals o.a. geen hydractieve vering, geen elektrisch bediende zijachterramen, geen 2 elektrische en verwarmde buitenspiegels, binnenin geen voetmatjes vooraan op tapijt, geen ruitenwisser met regensensor. Was eerst ook enkel maar leverbaar uitgerust met 1.8 i, 19 TD of HDI 110 pk. motor. Vanaf 1999 ook op 1.8 i 16V, 2.0i 16V, en HDI 90 pk. Daarna idem met versie "Millésime", maar in break met motor 1.8 i 16V of 2.0i 16V enkel maar in SX versies meer leverbaar. (in België). En in 2001 enkel nog HDI 90 of 110 pk leverbaar in SX versie. :roll:
Denk wel dat er niet zoveel personen in België zijn die een Xantia II 2.0i 16V of V6 hadden. :( en dan zeker geen break :(
Lbarré

Berichtdoor slablaadje » di 13 maart, 2012 22:46

Breeze schreef:
slablaadje schreef:Ergens op dit forum slingert ook nog wel een lijstje rond met tips als je een proefrit gaat maken met de auto :D

Kijk eens goed in mijn posting :idea: .

Adri

Die moet TS inderdaad hebben!

Zijn zat Breaks verkocht hier. Al die Nederlanders willen zo'n station! :lol:
Xantia's worden door veel mensen als gebruikauto gezien: het is een praktische auto. Op de tweedehands markt zie je daarom veel Xantia's te koop staan voor een lage prijs. Vaak is er dan wel onderhoud nodig.

Als voorbeeld deze Xantia (zonder reclame te maken :wink: ): http://auto.marktplaats.nl/citroen/5332 ... -2000.html

Goedkoop, ziet er redelijk goed uit, redelijke kilometerstand (mits hij klopt), waarschijnlijk geen onderhoudshistorie aanwezig.
Let dus op op alle aandachtspunten (zie linkje van Breeze!) en bekijk dan hoeveel je mogelijk nog moet investeren in goed onderhoud.

Overigens kun je ook direct een goede Xantia kopen met het nodige onderhoud achter de rug, google maar eens op Enting Zwartsluis :lol:
Ex: 1999 Xantia 1.8i 16V HB automaat G3
Ex: 2000 Xantia 2.0 HDI 110 Break
Ex: 2005 Peugeot 307 SW Pack 1.6 G3
Ex: 2006 Renault Laguna 2.0 DCI 150
Nu: 2007 Chevrolet Epica 2.5 Executive Aut. (G3)
slablaadje

Berichtdoor krabs » wo 14 maart, 2012 22:09

Mooie break! Maareh....luchtvering? Grt Alfred.
Citroën Xsara Break 1.6i 16V 2002 59-LD-VR
Mercedes Benz 280 SE W116 1974 04-YB-25
krabs

Berichtdoor vintage » wo 14 maart, 2012 23:15

dag Kris,

Je vroeg nog hoe het bij mij verliep met het invoeren.
Wel : ik heb de auto van een particulier overgekocht. Cash betaald en zo meegenomen met de Franse nummerplaten er op.
Je bent dan wel effe niet verzekerd gedurende de rit, maar ja :wink:
Er was geen Europees gelijkvormigheidsattest bij de auto. T'is mij niet duidelijk waarom.
In België heb ik de auto eerst via de douane laten invoeren. Dat kan heel eenvoudig, in om het even welk douanekantoor, je hebt alleen de papieren nodig, de auto zelf moet je niet bij je hebben en 't kost bijna niets.
Ik heb dan wel even moeten zoeken voor het gelijkvormigheidsattest. Uiteindelijk heb ik het kunnen aanvragen in Parijs zelf, bij Citroën (de Belgische invoerder wil hier niet in helpen :evil: ). Daarvoor moet je betalen, en dat kon vanuit België alleen door cash geld op te sturen, wat eigenlijk niet mag ... :roll:
Het gelijkvormigheidsattest is toch netjes bij mij in de bus beland, en dus kon ik (met Franse nummerplaten !) naar de autokeuring. Dat was iets uitgebreider dan een jaarlijkse keuring, en ook iets duurder, 60 euro. Wel je verzekering op de hoogte brengen, en voor die ene dag een andere, verzekerde wagen netjes laten stilstaan.
Met de groene keuring én het roze formulier via de verzekering nummerplaat aangevraagd.
en dan maar rijden !
Alles heeft zo'n 3 maanden geduurd, door het zoeken, en het was ook net zomervakantie.
Als het ooit bij jou nodig is, geef maar een seintje als je meer uitleg nodig hebt, dan maak ik copies van alle documenten.

veel geluk nog met je zoektocht.
bart
Altijd Bijzonder Citroen Rijden
XANTIA break hdi bleu leman 1-BRC-176 Vintage
GSA X3 blanc 343-ALB at work
AMI 6 vert jade OBC-746 l'ami du docteur
vintage

Berichtdoor luk - asse » wo 14 maart, 2012 23:57

vintage schreef:blij nog eens een Vlaming bij te hebben op het Xantia-forum !

Wel, nieuweling, kijk eerst eens rond, dan zie je een hele meute Vlamen hier waarvan een niet onaanzienlijk deel redelijk actief zijn; wat dat betreft leid ik de dans volgens de statistieken.
Lbarré schreef:Wel in België zijn er wel niet zoveel echte "Exclusive" Xantia's :cry:
Merendeel, vanaf 1998, zijn SX afwerking en met of zonder opties.

Men kikte blijkbaar nogal op die speciale series want als ik ga grasduinen in het tweedehands aanbod kom ik bijna uitsluitend dat - in MIJN ogen foeilelijke - imitatiebrandhout tegen op het dash. Waarom dat gegrasduin? Wel, als ik mijn Xant in een sloot moet achterlaten wil ik een andere!! daarom struin ik de markt soms af om de vinger op de pols te houden. (desbetreffende forumrubrieken slaan doorgaans op NL koopjes)
trxke schreef:In de eerste plaats ben ik opzoek achter een wagen...

Tja, Vlaam aan het woord...
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen
luk - asse

Berichtdoor trxke » do 15 maart, 2012 21:00

Hallo Bart,

Dank voor je reactie, voor het invoeren van m'n CX GTiT heb ik naast het invoeren bij de Douane (wat ook niet vlot verliep)een gelijkvormigheidsprocedure moet doorlopen bij de keuring/DIV(omdat het hopeloos is om bij Citroën Belgie een gelijkvormigheidsattest te krijgen) achteraf gezien is dit redelijk snel verlopen maar niet zonder de nodige kopzorgen.
Nu heb ik mij laten vertellen dat er voor auto's van na '98 een europees gelijkvormigheidsattest kan afgeleverd worden in het land waar de wagen ingeschreven is, echter is dit blijkbaar iets waar de verkoper moet/kan voor zorgen.
Als je dat attest in handen hebt kan je idd eens de wagen is ingevoerd bij de Douane gewoon naar de keuring.
Als ik een mooie Xantia vind in NL de vergezeld is van zo'n attest is dit wel te riskeren, maar om de hele gelijkvormigheidsprocedure weer te doorlopen heb ik geen zin en tijd meer.
Dus mocht je ergens in jou buurt iets te koop weten mag je mij dat altijd laten weten.

Lbarré schreef:Wel in België zijn er wel niet zoveel echte "Exclusive" Xantia's :cry:
Merendeel, vanaf 1998, zijn SX afwerking en met of zonder opties. ABS, electrische ramen vooraan en hoofdsteunen achteraan waren wel steeds standaard in deze versie maar dan wel standaard geen airco (zelf geen automatische) :oops: .
Een voordeel is wel dat er enorm veel Xantia's van het speciale model "Collection" werden verkocht.
Hier was dus wel bijna alles op zoals op de Exclusive, behalve enkele "details", zoals o.a. geen hydractieve vering, geen elektrisch bediende zijachterramen, geen 2 elektrische en verwarmde buitenspiegels, binnenin geen voetmatjes vooraan op tapijt, geen ruitenwisser met regensensor. Was eerst ook enkel maar leverbaar uitgerust met 1.8 i, 19 TD of HDI 110 pk. motor. Vanaf 1999 ook op 1.8 i 16V, 2.0i 16V, en HDI 90 pk. Daarna idem met versie "Millésime", maar in break met motor 1.8 i 16V of 2.0i 16V enkel maar in SX versies meer leverbaar. (in België). En in 2001 enkel nog HDI 90 of 110 pk leverbaar in SX versie. :roll:
Denk wel dat er niet zoveel personen in België zijn die een Xantia II 2.0i 16V of V6 hadden. :( en dan zeker geen break :(

Zo'n Collection" uitvoering is misschien wel iets om over na te denken, Hydractieve vering is niet echt een must en misschien is dit wel een voordeel als het er niet opzit (weet niet of hier veel problemen met zijn?) verwarmde buitenspiegels is dan wel weer iets zeer handig.
Verder ben ik wel benieuwd hoe de 18i 16v het qua soepelheid en trekkracht doet in de break, iemand ervaringen met de 18i en 20i zestien kleppers?
Die 18i 16v's zijn blijkbaar veel makkelijker om te vinden, echter wel bijna altijd met hoge km stand.

Groeten,
Kris
CX 25 GTi Turbo '84
CX 22 RS Break '88
trxke

Berichtdoor Daan1979 » vr 16 maart, 2012 00:19

ik heb een 2.0 16v break.
trekt nog steeds geen worst van tafel....
zuipt meer dan z'n baas.
is rumoerig boven de 3000 tpm.
draait aardig wat toeren met 120 - 130 in 5 (in vier draait ie nóg meer toeren ;-) )
cruisen met 150 -160 daarentegen is dan weer geen probleem.

maar dat is mijn ervaring. ik heb geen ervaring met een 1.8 16v.
Wel met een berline 1.8 8v. en die motor was zuiniger, en ondanks dat iedereen dat ding vergruisd, heb ik m met bijna 350.000 km met pensioen gestuurd. Nog steeds had ie geen olieverbruik. (alleen de rest van de auto was 'op' )
Number one in the hood G!
Daan1979

Berichtdoor Breeze » vr 16 maart, 2012 00:58

1,8i 8V (314 000 km).
+1

Geen ervaring met 2,0i 16V.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor slimenslecht » vr 16 maart, 2012 19:05

1.8i 8V (320.000km) still going strong...
Zweven is een ongekende ervaring.
RIP: 1997 Xantia Break 1.8i X, orga 7444 U7, kleur KJWMR
Vorig: 1997 Xantia Break 2.0 16V SX, orga 7392, kleur KQHMR
NU: Mazda Premacy 1.8 HP Exclusive Automaat, 2000, zilvergrijsmetallic (en een Yaris)
slimenslecht

Volgende

Keer terug naar Algemeen