Trekhaak monteren op Break

Alles wat niet in de andere categorieen past.

Trekhaak monteren op Break

Berichtdoor Breeze » ma 15 feb, 2010 22:25

De originele Citroën trekhaak van mijn 12 jaar oude Type Ib Break heb ik met enige moeite gedemonteerd. Enkele van de problemen staan behandeld in:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtop ... 9&start=30
12 Jaar in weer, wind, spatwater, zout en weet ik wat nog meer, laten zijn sporen na. Bijna alle conservering was verdwenen en eronder of in de plaats van, was een vretende roest met veel pitting opgetreden. Ik heb staalstralen en poedercoaten overwogen, maar toch besloten om te borstelen en 2 lagen Hammerite aan te brengen. De plaatdiktes zijn dermate groot dat sterkteverlies door het roestproces absoluut geen punt is.
Na een lang weekeind van borstelen, verven, monteren en aansluiten, hing hij zondagavond voor donker onder mijn Type II Break. Helaas bleek de kleur "beige" zoals vermeld op de pot Hammerite, babykamer-roze te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het volgende valt op:
- Passing is perfect, dus Heuliez heeft niets veranderd aan de bouwmallen.
- Het monteren v.d. bedrading is echt supermakkelijk bij gebruik van de originele Citroënbedrading met tussenstekkers.
- Demontage van de achterbumper is niet nodig. Bij demontage en vastzittende bouten wordt het een ander geval.

De 10 mm moer in de langskokerbalk, werkt als een soort hollewandplug en is gevat in een soort slee met vleugeltjes. De slee is gemaakt van gehard staal, waarschijnlijk verenstaal. Hij was met goede raad van "web" moeizaam verwijderd, waarbij een vleugeltje was afgebroken. Dat vleugeltje is wel essentieel, want het verhindert meedraaien v.d. moer. Fixatie van een nieuw vleugeltje middels een gaatje, leverde alleen maar krasjes, gebroken boortjes en frustratie op. Gelukkig is zoonlief handig (GS eigenaar) en kluste een substituut van een gevouwen plaatje alu.

Het babyroze levert zoveel commentaar op, dat ik maar besloten heb om de zichtbare delen zwart te lakken.

Adri
Laatst bijgewerkt door Breeze op di 16 feb, 2010 07:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Navigatie: Mio PDA met Sygic McGuider + Google Maps
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Tigerstrenght » ma 15 feb, 2010 23:23

Goed bezig! :P

Die kleur kan prima hoor, zo met de carnaval valt dat geheel niet op :lol:
Geen Xantia meer :'(
Tigerstrenght

Berichtdoor Spookeend » ma 15 feb, 2010 23:44

hammerite zwart is ook niet echt zwart, ik ben dus niet verbaasd over de kleur, of ik het mooi vind is een ander verhaal, 8)

Mooi toch dat knip en plakwerk? Onder de ZX had ik er ook geen, maar kostte nog geen uur en hij zat eronder. Bekabeling duurde nog geen 10 minuten, ze kunnen dus wel wat, die citroen bouwers!!!
60's 2cv. Fantome Rouge
Lady Blue!
Xantia 1.8 16v Plus (2001) R.I.P - Xantia VSX, Xantia Break, ZX, BX 1.9 GTi Automaat, Xsara Coupe, Xsara Break, 2cv (x5), Saxo, AX Bijou, Visa 1.1 (x4), Visa 0.6 (x2)
Spookeend

Berichtdoor Chinco » ma 15 feb, 2010 23:48

Spookeend schreef: ze kunnen dus wel wat, die citroen bouwers!!!

Ja, WIJNZUIPEN! :lol: (Geef toe, je komt het soms wel tegen in de constructies, dat je de heren constructeurs kunt verdenken van wijnzuipers te zijn. We noemden de BX dan ook "wijnzuipersauto" en dat sloeg niet op de berijders. :lol: )
'98 - Citroën Xantia 2.0i 16v Break - G3
'70 - Citroën Dyane 6 - gestald
'00 - Renault Trafic TF2L - busje
'87 - Yahama XV 1000 Virago - motor
Chinco

Berichtdoor JW-C5 » ma 15 feb, 2010 23:59

Op de plaatjes is te zien dat je de aansluiting op de achterkant van de stekkerdoos goed ingepakt hebt. Da's esentieel, bij heel veel dozen gaat het dáár mis en komt er vocht-met-troep-en-zout naar binnen. en dan is ellende geprogrammeerd.
En ik zie zo'n beschermhoes over de stekkerdoos. ook díe is van groot belang, daarmee wordt vermeden dat die troep langs de andere kant in de stekkerdoos komt.

Ik heb er, enige tijd geleden al eens een posting aan gewaagd.
Bij de Xant zit die doos kennelijk volop in een stroom opspattend vuil en vocht.
Dat resulteerde bij mijn eerste Xant, een '96-er TCT in een verrotte doos na iets meer dan drie jaar gebruik.
Bij mijn huidige Xant zit 'ie er inmiddels bijna 10 jaar onder, goed ingepakt bij de draaddoorvoer, en met zo'n plastic kap er over. En de doos is nog als nieuw :D

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Aanvulling op montage trekhaak op Break

Berichtdoor Breeze » do 18 feb, 2010 11:35

Aanvulling op montage trekhaak op Break

De moer in de centrale kokerbalk is, zoals gezegd, lastig los te halen en ook te bevestigen. Hier een plaatje van de moer, gevat in een soort slee met vleugeltjes. Eén van de 2 vleugeltjes is op dit plaatje dus ruw uitgetrokken.
Afbeelding

Voor het geval iemand een trekhaak wil verwijderen, van onverschillig welke type Break, is hier een door zoonlief vervaardigd stuk hulpgereedschap afgebeeld, dat (de)montage van de betreffende moer een stuk vereenvoudigt.
Afbeelding

Deze ingeslepen M10 bout voorkomt o.a. dat de moer bij (de)montage losschiet en dan voor eeuwig in de kokerbalk verdwijnt.

Als een (zwart) toefje slagroom op de pudding is hier nog een plaatje van de afgelakte trekhaak. Ik vind het wel een aantrekkelijk ensemble, waarbij het diepe Noire van de trekhaak goed accordeert met het Blue Mauritius Perl van de carrosserie, met als opvallend accent het Rouge van het typeplaatje.
Afbeelding

Om jullie voor te zijn: 8.8 bouten lak ik nooit.

Adri
Xantia Break 3,0 V6 Exclusive Manuelle, Leer, Winterpakket, CB's en smurfenolie. ORGA 8646-U7-KPKD
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor M&M » do 18 feb, 2010 11:56

Sorry maar ik kan een trekhaak nooit een " aantrekkelijk ensemble " noemen, doet afbreuk aan elke auto !
Verder netjes gedaan natuurlijk :wink:
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
M&M

Berichtdoor Breeze » do 18 feb, 2010 12:08

M&M schreef:Sorry maar ik kan een trekhaak nooit een " aantrekkelijk ensemble " noemen, doet afbreuk aan elke auto !
Verder netjes gedaan natuurlijk :wink:

Vandaar die twee M12 bouten, waarmee je het zichtbare haakgedeelte kan demonteren. Dan is z'n kont 's winters schoongeveegd.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor M&M » do 18 feb, 2010 12:12

:lol: Afbeelding
Huidige Xantia ;
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1999 Vert Vega
Ex Xantia's ;
Xantia II 3.0i V6 24v Exclusive 1998 Blue Mauritius
Xantia II 2.0i 16v SX AL4 1998 Gris Quartz
Xantia 1b 2.0i 16v SX 1996 Blue Mauritius
M&M

Berichtdoor luk - asse » do 18 feb, 2010 13:19

Eerlijk gezegd, ziet er stevig uit, zo bevestigd met die Tie-wraps ofte kabelbinders :lol:
groet, luk
HDi 110 met Xm doppen, geRenard'd. (= geblowed en gepierced) nadien voorzien van type Ia-bolletjes en nu zweven op comfortbollen maar nu C3 Aircross 1.2 EAT6
luk - asse

Berichtdoor Breeze » do 18 feb, 2010 13:25

luk - asse schreef:Eerlijk gezegd, ziet er stevig uit, zo bevestigd met die Tie-wraps ofte kabelbinders :lol:
groet, luk

Ja maar de ene tie-wrap is de andere Ty-Rap niet.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor JW-C5 » do 18 feb, 2010 14:44

Aan de onderkant van de haak, in de bocht, zie ik nu een klem zitten met een oog naar beneden. Steekt dat niet erg ver naar onderen uit?
Ik heb er al last van dat mijn haak, zonder zoiets, wel eens op een stoeprand of iets anders blijft hangen als ik achteruit rij.

Op die manier is ook de bevestiging van de kontaktdoor er al eens afgereden, die zat toen tamelijk laag. Daar heb ik toen een amdere constructie voor gemaakt, die zit nu hoger.

Groet,
JW
C5 Break V6 BVA6 Exclusive 2007 KKQD Afbeelding
Voorheen: Xantia II 2.0i-16V Break SX AL4 juli-2000 met leer, CB's en smurfenolie. ORGA 8603-U7-KPKD
JW-C5

Berichtdoor Breeze » do 18 feb, 2010 16:05

Je slaat weer een paar spijkers boven op de kop JW.
Het uitstekende oog aan de onderkant is het bevestigingspunt voor het VUT-rek (bijgenaamd Twinny-Load). Dat oog is diverse keren hard door het stof gegaan, meestal bij op/afrijden van een Lekpontveer. Dan hoor je kloink en is er weer een stuk staal afgesleten. Maar de constructie is zo degelijk, dat het verder geen indruk maakt. Er komt alleen een plat kantje met een uitstulping onder het oog. Dat heb ik weggeslepen voor de conservering.
Het andere punt is de bevestiging van de kontaktdoos. Die is ook diverse keren naar achteren en naar boven doorgebogen en weer zo goed mogelijk teruggebracht in z'n fatsoen. Ik heb nu de (waarschijnlijk ijdele) hoop dat ik door voorzichtig te rijden, het onvermijdelijke kloink geluid zo lang mogelijk kan uitstellen.
Daarom ben ik wel geïnteresseerd in jouw verhoogde oplossing. Kan je daar een plaatje van schieten. Bij voorbaat dank.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor Breeze » di 08 jun, 2010 13:55

Ik zie dat ik de eer heb, dat dit draadje ook tot de kleverigheid is verheven. 8)

De pre-vakantie inspektie van de hiervoor gerefereerde 2e-hands trekhaak, leerde het volgende:
1. Twee lagen Hammerite is niet voldoende.
2. Het verwijderen van de conserveringslaag, ter plaatse van de bevestigingspunten is uitermate belangrijk.

Ad 1. Er had ook een derde dekkende laklaag met afsluitende eigenschappen aangebracht moeten worden. Ik had het kunnen weten als ik de tekst op de pot Hammerite goed had gelezen. Helaas.

Ad 2. Mijn garagist had mij met klem aangeraden om de bitumen conserveringslaag, ter plaatse van de bevestigingspunten goed te verwijderen op straffe van eindeloos aantrekken van de bevestigingsbouten. Na één keer gebruik v.d. trekhaak bleken alle bouten los tot zeer los te zitten. Ik heb wel een poging gedaan om de conservering te verwijderen, maar omdat het slecht bereikbare plekken zijn, is dat dus duidelijk niet goed gelukt. Omdat ik niet verwacht dat, met de aangebrachte veerringen de moeren losdraaien, zal de bitumeuze conserveringslaag er langzaam maar zeker tussenuit geperst worden (sprak hij hoopvol).
Voorlopig heb ik tijdens de Europa-vakantietoer maar regelmatig alle boutverbindingen nagetrokken. Het werd gelukkig steeds minder nodig.

Ik kreeg een originele montagehandleiding voor een Citroën Xantia Break trekhaak Type: 021241. De scans hieronder:
Afbeelding
Afbeelding
Sorry voor de matige kwaliteit.

Adri
Afbeelding
Breeze

Berichtdoor chathanky » do 15 jul, 2010 23:26

Met deze pdf kun je hem naar believen vergroten. :wink:
Huidig: Citroën C5 V6 Exlusive Berline.
citroen`s voorheen: Xantia Milliseme break 1.8/16v bj.2000 Xantia 2.0/8v Berline 1994, bx 1600 trs 1986.
chathanky

Volgende

Keer terug naar Algemeen